De noodzaak en het nut van een ‘porretje’
De laatste tijd hebben we het bij iSourcing Hub vaak over een ‘porretje’. Wat we daarmee bedoelen en wanneer het noodzakelijk dan wel nuttig is, leg ik uit in de blog. Je leest in deze blog ook waarom een porretje binnen ons systeem best bijzonder is, en anders werkt dan het klassieke proces van vraag-en-antwoord. Last but not least, vraag ik jou als lezer ook om een ander soort porretje.
Blog door CEO/Founder Henk Pater
Wat is een porretje
Als we het binnen ons platform hebben over een porretje, dan hebben we het over een seintje dat door een klant of consultant wordt gestuurd naar meerdere leveranciers. Dat gebeurt na inloggen, als onderdeel van de Custom Search op een thema. Het porretje is noodzakelijk indien leveranciers nog niet alle benodigde data op het betreffende thema hebben ingevuld, of indien (vaak op verzoek van de klant of consultant) extra criteria/vragen aan ons platform zijn toegevoegd.
Wanneer sturen een porretje
Het porretje wordt verstuurd voorafgaand aan de interactieve ronde, waarbij de zoekende partij een selectie van de gematchte leverancier benadert met extra informatie en met bijvoorbeeld een aantal extra vragen, een marktconsultatie, RFI of RFP. In het porretje kan de klant/consultant met tekst een nadere toelichting geven over het vraagstuk en over wat men probeert te bereiken. Er kan ook een deadline worden meegegeven. Dat helpt leveranciers te bepalen of en wanneer er actie nodig is.
Waarom een porretje
Het ‘waarom’ van het porretje zelf geeft inzicht in wat het zo bijzonder maakt. Bij een Custom Search komen in eerste instantie vaak tientallen leveranciers als match omhoog. Aan de hand van generieke en thema-specifieke criteria kan de zoekende partij real-time filteren en zo een selectie maken van de meest relevante c.q. best passende leveranciers. Maar dat real-time filteren kan logischerwijs alleen als de leveranciers vooraf de benodigde data hebben ingevoerd. En daarom is het porretje zo belangrijk.
Sneller matchen op basis van data en netwerkeffect
Het grote verschil met wat ik voor het gemak de ‘klassieke’ aanpak noem, is dat er normaliter vaak een proces van vraag-en-antwoord plaatsvindt (of dat de zoekende partij middels bijvoorbeeld desk research zelf antwoord op haar vragen probeert te vinden). Het nadeel van deze aanpak is dat het veel (doorloop)tijd vergt en dat leveranciers telkens weer dezelfde vragen moeten beantwoorden. Bovendien zijn de antwoorden vervolgens alleen beschikbaar (lees: ‘eigendom’) van de zoekende partij. Ze zijn niet herbruikbaar en na verloop van tijd mogelijk ook niet meer actueel.
Wat we met iSourcing Hub en in het bijzonder de Public Library anders doen, is dat veelgebruikte criteria, alsmede praktische en slimme vragen centraal per thema worden opgeslagen, evenals de antwoorden van de leveranciers. De antwoorden zijn niet openbaar, maar vormen de basis voor de filters die de zoekende partij kan inzetten om real-time de beste matches te vinden. Zo kan snel een selectie worden gemaakt van de leveranciers met wie men in contact wil treden, waarmee de efficiëntie en effectiviteit van selectieprocessen wordt verhoogd. Bovendien wordt vroegtijdige interactie met leveranciers (early supplier involvement, iets waar ik heilig in geloof) zo een stuk laagdrempeliger.
Omdat iSourcing Hub op bijna 200 thema’s vraag en aanbod bij elkaar brengt en per thema er ook nieuwe criteria/vragen bij kunnen komen, én omdat we van leveranciers niet kunnen verwachten dat ze op alle thema’s alle data vooraf invullen en continue actualiseren, is een ‘porretje’ de oplossing. Het is voor leveranciers een reden om actie te ondernemen op verzoek van klant A of adviseur B, maar zodra de data is ingevuld is het ook bruikbaar voor iedere andere klant/adviseur.
En nu krijg jij een porretje
Als je dit zo leest begrijp je waarschijnlijk ook waarom ik jou nu vraag om een ander soort porretje. Want als je als gebruiker (of fan) van iSourcing Hub zorgt dat een andere klant of adviseur ons systeem inzet, dan is de kans groot dat zij bij een Custom Search ook een porretje versturen. En dat is nuttig, zeker als dat gebeurt voor een thema waar jij of een collega in de toekomst op gaat zoeken. Dat thema zal dan beter gevuld zijn, met meer data (via een porretje) en mogelijk ook met extra leveranciers (want de zoekende partij kan extra leveranciers uitnodigen en het iSourcing Hub team brengt vaak ook extra leveranciers in kaart op basis van het vraagstuk van de klant).
Om iSourcing Hub te laten groeien is zo’n porretje misschien zelfs wel noodzakelijk. We hebben geen groot sales- of marketingbudget; bijna alles wat we verdienen wordt geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van het platform. Dus bij dezen: wil je eens nadenken of je een of twee mensen in je netwerk kan porren voor “Henk en zijn Hub”?!
Blog door Henk Pater, CEO / Founder van iSourcing Hub
Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meebouwen aan iSourcing Hub of wil je met ons van gedachten wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@isourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.