FAQ

1. Algemeen

  • Waarom heb ik een account nodig?

    De website toont al veel IT-leveranciers en informatie over deze partijen, maar om aan de hand van allerlei slimme criteria te bepalen welke leveranciers echt interessant zijn (realtime matching) en om met één muisklik met meerdere leveranciers tegelijk te communiceren, heb je een account nodig. 

    Leveranciers hebben ook een account en houden daarmee tientallen, soms wel honderden datapunten bij. Op basis hiervan kan het iSourcing Hub systeem realtime berekenen of en hoe goed de leverancier past bij jouw vraagstuk, cq jouw selectiecriteria.

    Ook hebben ze specifieke profielpagina’s waarop ze veel meer informatie delen dan de algemene profielpagina die je hier op de website terugziet. 

    Tip: onder bepaalde voorwaarden is een gratis account mogelijk. Vraag hier je account aan.

  • Ik wil in deze fase nog niet dat bedrijven mijn bedrijfsnaam zien, kan ik ook anoniem vragen stellen?

    Absoluut! Dit is een van de mooie features van het systeem: anoniem bevragen is mogelijk. Zo voorkom je dus dat je in een vroege fase al wordt bestookt door sales-medewerkers en business-developers van leveranciers die uiteindelijk niet blijken te passen.

    Bovendien worden je gegevens nooit gedeeld met leveranciers gedurende de search- en match-fase. Je kunt dus altijd discreet zoeken, zonder dat leveranciers zien dat je ze gevonden hebt. 

    Pas op het moment dat je leveranciers gaat benaderen en bevragen, is het uiteraard noodzakelijk om bepaalde informatie te delen. Deze informatie is in principe nog steeds niet herleidbaar tot jouw bedrijf of organisatie. 

    Je bepaalt zelf wanneer, welke additionele informatie wordt gedeeld met de door jou geselecteerde leveranciers. Je kunt dus ook dan nog steeds anoniem blijven.

    iSourcing Hub is hiermee daarom ook uitermate geschikt voor het voorbereiden van aanbestedingen in de publieke sector!

  • Ik weet wel ongeveer welke leveranciers ik moet hebben, waarom zou ik iSourcing Hub gebruiken?

    • Om tijd en kosten te besparen (hoe? zie de vraag ‘Hoe kan iSourcing Hub ons tijd en kosten besparen?).
    • Ook al denk je dat je wel ongeveer weet welke leveranciers voldoen aan je vraag, nog steeds kan het zijn dat je via iSourcing Hub een IT-leverancier tegenkomt die heel verrassend de perfecte match blijkt te zijn.
    • Je kunt iSourcing Hub dus ook gebruiken om je long- of shortlist te valideren.
    • Je kunt via het systeem heel eenvoudig checken of de door jou geselecteerde leveranciers überhaupt tijd hebben voor de opdracht en ook of ze – op dit moment – geïnteresseerd zijn.
  • Heb ik een adviseur / IT-consultant nodig of kan ik ook zelf een zoekopdracht doen?

    Op het platform is een speciale omgeving voor klanten en er is een speciale omgeving voor adviseurs. Klanten kunnen dus zelf ook searches doen. Ook is het mogelijk om samen te werken met een IT-consultant. Heb je geen IT-adviseur? Dan kun je het systeem ook gebruiken om op zoek te gaan naar een passende adviseur.

    iSourcing Hub zelf adviseert niet inhoudelijk, maar wij helpen je wel op weg als je voor het eerst een zoekopdracht doet en we maken je wegwijs in het systeem.

  • Hoe kan iSourcing Hub ons tijd en kosten besparen?

    Tijd: waar je normaal gesproken uren of dagen kunt besteden aan het in kaart brengen van relevante spelers voor jouw IT-vraagstuk (deskresearch), kan dit nu binnen enkele minuten. Ook voor het opstellen van selectiecriteria en vragen – bijvoorbeeld om van een longlist naar een shortlist te gaan – is in no-time geregeld, omdat ook dit al klaarstaat in het systeem. Je hoeft dus niet het wiel opnieuw uit te vinden, al het voorwerk is al voor je gedaan.

    Het communiceren met potentiële IT-leveranciers kan via de module online interactie (gratis inbegrepen) en de antwoorden krijg je allemaal overzichtelijk via het platform teruggekoppeld. Ook dit scheelt zeeën van tijd.

    Daarbij kun je via het platform checken of IT-leveranciers op dat moment überhaupt wel tijd voor (en interesse in) de opdracht hebben, wat ook weer veel tijd bespaart.

    Doordat je via het platform de markt anoniem kunt benaderen, voorkom je dat je bedrijf of organisatie in de eerste fase al direct wordt nagezeten door partijen die eigenlijk niet bij je passen. Ook dit scheelt tijd.

    Kosten: simpel. reken het aantal uur dat je ermee bezig bent x uurloon en je ziet al snel hoeveel kosten je bespaart. Bovendien voorkom je dat je een partij die écht heel goed past, over het hoofd ziet. En op langere termijn kan het effect van een goede match enorm veel impact hebben op de zichtbare en niet zichtbare kosten.

2. Hoe werkt het systeem

  • Hoe komen de 1-4 sterren tot stand bij de Custom Search?

    Op dit moment geven IT-leveranciers 1-4 sterren aan een thema, waarmee ze een indicatie afgeven voor enerzijds de mate waarin ze actief zijn op dat thema en anderzijds de waarschijnlijkheid van een reactie op vragen van klanten via een Custom Search. 

    Het aantal thema’s dat IT-leveranciers kunnen kiezen en kunnen voorzien van 1-4 sterren hangt af van het abonnement dat ze afnemen.

    Achter elk thema zit een aantal standaard en themaspecifieke vragen die een leverancier moet beantwoorden om realtime gematcht te kunnen worden. Het aantal sterren bepaalt tevens hoeveel van deze vragen verplicht ingevuld moeten zijn.

    In ontwikkeling: het is de bedoeling om in elk geval bij 3 en 4 sterren een aantal vragen verplicht te stellen, waarmee de leverancier via zijn antwoorden een duidelijke onderbouwing geeft voor zijn keuze.

  • Hoe bepaalt het algoritme de rangorde?

    Het matching-algoritme kijkt naar de focus van de leverancier. Simpel gezegd: hoe meer focus en hoe beter het profiel en de ingevoerde data aansluiten op de klantvraag, hoe hoger de IT-leverancier in de rangorde zal eindigen.

    De data van de IT-leveranciers zijn niet rechtstreeks in te zien, maar worden gebruikt door de matching-engine zodra een zoekende partij zijn selectiecriteria heeft ingevoerd. Aan de hand van deze selectiecriteria kan het systeem berekenen welke leveranciers passen en hoe goed ze passen.

    iSourcing Hub is volledig onafhankelijk. Leveranciers komen niet hoger in de rangorde uit doordat ze meer betalen. Aan de matching zelf komt geen menselijke interventie te pas en is dus op geen enige wijze beïnvloedbaar.

  • Hoe werkt matching?

    Het systeem van iSourcing Hub vraagt IT-leveranciers om allerlei data aan te leveren aan de hand waarvan berekend kan worden of zij passen bij de vraag van een klant. Bijvoorbeeld welke sectoren ze bedienen, welke diensten ze leveren, welke certificeringen ze bezitten, maar ook hoe hun ideale klant eruit ziet voor wat betreft bijvoorbeeld branche, omvang (van de klant zelf en van de opdracht) en regio. 

    Die data wordt altijd ingevoerd, zonder dat de leverancier weet wie de klant is en wat de klant zoekt. Hiermee wordt voorkomen dat bewust of onbewust ‘gewenste’ antwoorden worden gegeven. Leveranciers kunnen natuurlijk aangeven dat ze overal goed in zijn en dat ze iedere klant interessant vinden, maar het matching-algoritme kijkt ook naar de focus van de leverancier. Simpel gezegd: hoe meer focus en hoe beter het profiel en de ingevoerde data aansluiten op de klantvraag, hoe hoger de leverancier in de rangorde zal eindigen.

    De data van de leveranciers zijn niet rechtstreeks in te zien, maar worden gebruikt door de matching-engine zodra een zoekende partij zijn selectiecriteria heeft ingevoerd. Aan de hand van deze selectiecriteria kan het systeem berekenen welke leveranciers passen en hoe goed ze passen.

    iSourcing Hub is volledig onafhankelijk. Leveranciers komen niet hoger in de rangorde uit doordat ze meer betalen. Aan de matching zelf komt geen menselijke interventie te pas en is dus op geen enige wijze beïnvloedbaar.

3. Voor IT-consultants

  • Waarom heb ik een account nodig?

    De website toont al veel IT-leveranciers en informatie over deze partijen, maar om aan de hand van allerlei slimme criteria te bepalen welke leveranciers echt interessant zijn (realtime matching) en om met één muisklik met meerdere leveranciers tegelijk te communiceren, heb je een account nodig. 

    Leveranciers hebben ook een account en houden daarmee tientallen, soms wel honderden datapunten bij. Op basis hiervan kan het iSourcing Hub systeem realtime berekenen of en hoe goed de leverancier past bij jouw vraagstuk, cq jouw selectiecriteria.

    Ook hebben ze specifieke profielpagina’s waarop ze veel meer informatie delen dan de algemene profielpagina die je hier op de website terugziet. 

    Tip: onder bepaalde voorwaarden is een gratis account mogelijk. Vraag hier je account aan.

  • Ik weet wel ongeveer welke leveranciers ik moet hebben, waarom zou ik iSourcing Hub gebruiken?

    • Om tijd en kosten te besparen (hoe? zie de vraag ‘Hoe kan iSourcing Hub ons tijd en kosten besparen?).
    • Ook al denk je dat je wel ongeveer weet welke leveranciers voldoen aan je vraag, nog steeds kan het zijn dat je via iSourcing Hub een IT-leverancier tegenkomt die heel verrassend de perfecte match blijkt te zijn.
    • Je kunt iSourcing Hub dus ook gebruiken om je long- of shortlist te valideren.
    • Je kunt via het systeem heel eenvoudig checken of de door jou geselecteerde leveranciers überhaupt tijd hebben voor de opdracht en ook of ze – op dit moment – geïnteresseerd zijn.
  • Hoe komen de 1-4 sterren tot stand bij de Custom Search?

    Op dit moment geven IT-leveranciers 1-4 sterren aan een thema, waarmee ze een indicatie afgeven voor enerzijds de mate waarin ze actief zijn op dat thema en anderzijds de waarschijnlijkheid van een reactie op vragen van klanten via een Custom Search. 

    Het aantal thema’s dat IT-leveranciers kunnen kiezen en kunnen voorzien van 1-4 sterren hangt af van het abonnement dat ze afnemen.

    Achter elk thema zit een aantal standaard en themaspecifieke vragen die een leverancier moet beantwoorden om realtime gematcht te kunnen worden. Het aantal sterren bepaalt tevens hoeveel van deze vragen verplicht ingevuld moeten zijn.

    In ontwikkeling: het is de bedoeling om in elk geval bij 3 en 4 sterren een aantal vragen verplicht te stellen, waarmee de leverancier via zijn antwoorden een duidelijke onderbouwing geeft voor zijn keuze.

  • Ik heb een interessante blog geschreven, kan ik die op jullie site publiceren?

    Aangesloten IT-consultants en IT-leveranciers kunnen eigen content delen via gastblogs, indien zij deelnemen als Knowledge Partner.

  • Hebben jullie ook RFI- of RFP-templates?

    Nee en ja. iSourcing Hub zelf adviseert niet inhoudelijk en deelt geen inhoudelijk materiaal.

    Via iSourcing Hub heb je echter wél de beschikking over honderden praktische selectiecriteria en slimme vragen die je aan de markt kunt stellen en daarmee heb je al een deel van een RFI of RFP afgedekt.

    Bovendien delen Knowledge Partners criteria en vragen via de Public Library, inclusief toelichtingen en kennisdeling – wat ook weer bruikbaar is voor een RFI of RFP.

  • Hoe bepaalt het algoritme de rangorde?

    Het matching-algoritme kijkt naar de focus van de leverancier. Simpel gezegd: hoe meer focus en hoe beter het profiel en de ingevoerde data aansluiten op de klantvraag, hoe hoger de IT-leverancier in de rangorde zal eindigen.

    De data van de IT-leveranciers zijn niet rechtstreeks in te zien, maar worden gebruikt door de matching-engine zodra een zoekende partij zijn selectiecriteria heeft ingevoerd. Aan de hand van deze selectiecriteria kan het systeem berekenen welke leveranciers passen en hoe goed ze passen.

    iSourcing Hub is volledig onafhankelijk. Leveranciers komen niet hoger in de rangorde uit doordat ze meer betalen. Aan de matching zelf komt geen menselijke interventie te pas en is dus op geen enige wijze beïnvloedbaar.

  • Hoe werkt matching?

    Het systeem van iSourcing Hub vraagt IT-leveranciers om allerlei data aan te leveren aan de hand waarvan berekend kan worden of zij passen bij de vraag van een klant. Bijvoorbeeld welke sectoren ze bedienen, welke diensten ze leveren, welke certificeringen ze bezitten, maar ook hoe hun ideale klant eruit ziet voor wat betreft bijvoorbeeld branche, omvang (van de klant zelf en van de opdracht) en regio. 

    Die data wordt altijd ingevoerd, zonder dat de leverancier weet wie de klant is en wat de klant zoekt. Hiermee wordt voorkomen dat bewust of onbewust ‘gewenste’ antwoorden worden gegeven. Leveranciers kunnen natuurlijk aangeven dat ze overal goed in zijn en dat ze iedere klant interessant vinden, maar het matching-algoritme kijkt ook naar de focus van de leverancier. Simpel gezegd: hoe meer focus en hoe beter het profiel en de ingevoerde data aansluiten op de klantvraag, hoe hoger de leverancier in de rangorde zal eindigen.

    De data van de leveranciers zijn niet rechtstreeks in te zien, maar worden gebruikt door de matching-engine zodra een zoekende partij zijn selectiecriteria heeft ingevoerd. Aan de hand van deze selectiecriteria kan het systeem berekenen welke leveranciers passen en hoe goed ze passen.

    iSourcing Hub is volledig onafhankelijk. Leveranciers komen niet hoger in de rangorde uit doordat ze meer betalen. Aan de matching zelf komt geen menselijke interventie te pas en is dus op geen enige wijze beïnvloedbaar.

  • Hoe kan iSourcing Hub ons tijd en kosten besparen?

    Tijd: waar je normaal gesproken uren of dagen kunt besteden aan het in kaart brengen van relevante spelers voor jouw IT-vraagstuk (deskresearch), kan dit nu binnen enkele minuten. Ook voor het opstellen van selectiecriteria en vragen – bijvoorbeeld om van een longlist naar een shortlist te gaan – is in no-time geregeld, omdat ook dit al klaarstaat in het systeem. Je hoeft dus niet het wiel opnieuw uit te vinden, al het voorwerk is al voor je gedaan.

    Het communiceren met potentiële IT-leveranciers kan via de module online interactie (gratis inbegrepen) en de antwoorden krijg je allemaal overzichtelijk via het platform teruggekoppeld. Ook dit scheelt zeeën van tijd.

    Daarbij kun je via het platform checken of IT-leveranciers op dat moment überhaupt wel tijd voor (en interesse in) de opdracht hebben, wat ook weer veel tijd bespaart.

    Doordat je via het platform de markt anoniem kunt benaderen, voorkom je dat je bedrijf of organisatie in de eerste fase al direct wordt nagezeten door partijen die eigenlijk niet bij je passen. Ook dit scheelt tijd.

    Kosten: simpel. reken het aantal uur dat je ermee bezig bent x uurloon en je ziet al snel hoeveel kosten je bespaart. Bovendien voorkom je dat je een partij die écht heel goed past, over het hoofd ziet. En op langere termijn kan het effect van een goede match enorm veel impact hebben op de zichtbare en niet zichtbare kosten.

4. Voor IT-leveranciers

  • Ik heb een interessante blog geschreven, kan ik die op jullie site publiceren?

    Aangesloten IT-consultants en IT-leveranciers kunnen eigen content delen via gastblogs, indien zij deelnemen als Knowledge Partner.

  • Hoe bepaalt het algoritme de rangorde?

    Het matching-algoritme kijkt naar de focus van de leverancier. Simpel gezegd: hoe meer focus en hoe beter het profiel en de ingevoerde data aansluiten op de klantvraag, hoe hoger de IT-leverancier in de rangorde zal eindigen.

    De data van de IT-leveranciers zijn niet rechtstreeks in te zien, maar worden gebruikt door de matching-engine zodra een zoekende partij zijn selectiecriteria heeft ingevoerd. Aan de hand van deze selectiecriteria kan het systeem berekenen welke leveranciers passen en hoe goed ze passen.

    iSourcing Hub is volledig onafhankelijk. Leveranciers komen niet hoger in de rangorde uit doordat ze meer betalen. Aan de matching zelf komt geen menselijke interventie te pas en is dus op geen enige wijze beïnvloedbaar.

  • Hoe werkt matching?

    Het systeem van iSourcing Hub vraagt IT-leveranciers om allerlei data aan te leveren aan de hand waarvan berekend kan worden of zij passen bij de vraag van een klant. Bijvoorbeeld welke sectoren ze bedienen, welke diensten ze leveren, welke certificeringen ze bezitten, maar ook hoe hun ideale klant eruit ziet voor wat betreft bijvoorbeeld branche, omvang (van de klant zelf en van de opdracht) en regio. 

    Die data wordt altijd ingevoerd, zonder dat de leverancier weet wie de klant is en wat de klant zoekt. Hiermee wordt voorkomen dat bewust of onbewust ‘gewenste’ antwoorden worden gegeven. Leveranciers kunnen natuurlijk aangeven dat ze overal goed in zijn en dat ze iedere klant interessant vinden, maar het matching-algoritme kijkt ook naar de focus van de leverancier. Simpel gezegd: hoe meer focus en hoe beter het profiel en de ingevoerde data aansluiten op de klantvraag, hoe hoger de leverancier in de rangorde zal eindigen.

    De data van de leveranciers zijn niet rechtstreeks in te zien, maar worden gebruikt door de matching-engine zodra een zoekende partij zijn selectiecriteria heeft ingevoerd. Aan de hand van deze selectiecriteria kan het systeem berekenen welke leveranciers passen en hoe goed ze passen.

    iSourcing Hub is volledig onafhankelijk. Leveranciers komen niet hoger in de rangorde uit doordat ze meer betalen. Aan de matching zelf komt geen menselijke interventie te pas en is dus op geen enige wijze beïnvloedbaar.

5. Voor de publieke sector

  • Ik werk bij de overheid en wil eerst een marktconsultatie doen voordat we de aanbesteding starten. Kan dat?

    iSourcing Hub is niet geschikt voor het publiceren van tenders, maar kan wel gebruikt worden om een Europese aanbesteding voor te bereiden via een marktconsultatie. 

    Organisaties uit de publieke sector gebruiken iSourcing Hub vaak om een marktverkenning of marktconsultatie te doen.

    Ook is het mogelijk om een marktverkenning of marktconsultatie die op een tenderwebsite wordt gepubliceerd voor te bereiden en via iSourcing Hub aan te kondigen, om deze zo extra onder de aandacht te brengen bij geschikte IT-leveranciers.

© 2020 iSourcing Hub BV. Alle rechten voorbehouden