Custom Search toegelicht: de kracht van real-time

De Custom Search helpt niet alleen met het ‘categoriseren’ van op inmiddels al ruim 160 IT thema’s, maar ook met het identificeren en selecteren van de best passende partijen. Dat gebeurt middels real-time matching en real-time filters, en dat kan doordat de aanbodzijde van ons platform zelf per thema vooraf data invult. Dit maakt de Custom Search een krachtig hulpmiddel om snel te bepalen welke partijen verder worden bevraagd via online interactie. 

Laatst bijgewerkt: 27 maart 2020

Leestijd: 6 minuten

We zetten de vier elementen op een rij die de Custom Search krachtiger maken dan menig ander alternatief bij desk research, het verkennen en consulteren van de markt (ook bij Europese Aanbestedingen), bij selectietrajecten (RFI, RFP, etc.) en bij tal van andere situaties waarbij je op zoek gaat naar een geschikte IT leverancier, partner, startup, softwarepakket of andere IT solution.

1) Het flexibele fundament: thema’s

Als je iSourcing Hub ziet als een online dating site, begrijp je dat er een dating profiel nodig is om goed passende partijen aan elkaar te matchen. Voor het matchen gebruikt ons platform gestructureerde data (en dus niet tekst of key words zoals een zoekmachine) in de vorm van vooraf gedefinieerde criteria en vragen. Indien we alle denkbare IT onderwerpen willen afdekken, zal zo’n dating profiel al gauw honderden of zelfs duizenden criteria/vragen bevatten.

iSourcing Hub lost dat op doordat er per thema wordt gematchted. Nieuwe thema’s kunnen gemakkelijk worden toegevoegd en leveranciers kunnen met een paar klikken aangeven of en in welke mate ze actief zijn op zo’n thema.

2) De basis voor volledigheid en real-time: de Public Library

Belangrijker: de thema’s vormen samen met de Public Library de basis voor uitbreiding en verdieping per thema. Dat gebeurt via algemene criteria en via thema-specifieke criteria/vragen.

De algemene criteria worden toegevoegd door het iSourcing Hub team en hebben allemaal een gesloten karakter, dat wil zeggen dat het antwoord bestaat uit een enkele keuze, een meervoudige keuze of een waarde. Zodra een aanbiedende partij deze criteria heeft beantwoord, wordt het mogelijk real-time te matchen en kunnen de criteria worden ingezet als real-time filters.

De thema-specifieke vragen worden met name toegevoegd door de Knowledge Partners. Dit zijn IT leveranciers en IT adviseurs/consultants met expertise op het betreffende thema. Zij zijn het beste in staat te bedenken welke criteria helpen om snel de best passende aanbieders te identificeren, welke veelgebruikte criteria en vragen (vooral via RFI’s en marktconsultaties) gestandaardiseerd kunnen worden om tijd te besparen, en welke (open) vragen vervolgens helpen om via de interactieve fase (online) de matches nader aan de tand te voelen.

Van deze thema-specifieke vragen is een deel gesloten en dus bruikbaar als real-time filter. Andere vragen zijn open en/of contextueel van aard en kunnen pas worden beantwoord als een leverancier meer informatie heeft ontvangen over de klant, de casus/context, scope, procedure, etc. – dat is precies wat gebeurt via de online interactie, maar nu met als voordeel dat de vragen al klaar staan en het wiel niet telkens hoeft uitgevonden te worden.

3) Real-time matching & Real-time filters (per thema, op basis van Public Library)

De criteria en vragen in de Public Library (en dan met name die met een gesloten karakter) vormen dus de basis voor real-time matching. Real-time filters zijn in feite hetzelfde als deze criteria/vragen, met aan de ene kant de vereiste of gewenste antwoordoptie(s)/waarde(n) ingevuld door de zoekende partij, en aan de andere kant de (reeds) ingevulde data door IT leveranciers die op het betreffende thema actief zijn.

Die filters werken net zoals je die ziet bij webshops zoals Amazon, Bol.com of Coolblue. Sommige filters zijn in (vrijwel) elke shop en voor elk product hetzelfde, zoals prijs, afmetingen/gewicht, kleur, standaard certificeringen, etc. Andere filters zijn per productcategorie verschillend en veel specifieker; bij de aanschaf van een laptop wil je bijvoorbeeld de maat van het scherm weten, terwijl je bij een wasmachine wilt weten wat het maximum toerental of laadvermogen is.

Heeft een IT leverancier nog geen antwoord ingevuld, dan kan het systeem (nog) niet real-time matchen en moet de vraag daadwerkelijk worden gesteld. Maar zodra het antwoord is gegeven, wordt dat opgeslagen zodat het voor toekomstige searches wel gebruikt kan worden. Dat is ook handig voor allerlei nieuwe vragen die aan de Public Library worden toegevoegd, en voorkomt dat IT leveranciers eindeloos criteria/vragen vooraf moeten invullen. Dat betekent: hoe meer searches er gedaan worden, hoe frequenter leveranciers hun data actualiseren en hoe accurater de data is.

4) Online interactie

Hoe meer thema-specifieke criteria/vragen én antwoorden beschikbaar zijn, hoe accurater iSourcing Hub de best passende (of in elk geval meest relevante) spelers kan voorsorteren. Dat resultaat vormt de basis voor de online interactie. En die interactieve fase is in veel gevallen noodzakelijk, omdat het nu eenmaal niet mogelijk is alles vooraf in een database vast te leggen en iedere situatie toch zijn eigen specifieke wensen en uitdagingen kent.

Na het toepassen van de real-time filters bepaalt de gebruiker zelf welke matches worden benaderd, en welke informatie (in de vorm van tekst en eventueel bijlange) gedeeld word. Het is daarbij zelfs mogelijk anoniem te blijven, waardoor inzet van de Hub laagdrempelig is en het de vraagzijde stimuleert in een veel eerder stadium met de markt te schakelen.

Zoals je ziet verbindt de Custom Search op 160+ thema’s vraag en aanbod, met behulp van de Public Library, real-time matching en filters, en online interactie. Zo breng je snel een eenvoudig in beeld wat de relevante en best passende partners zijn voor jouw IT-vraagstuk én organisatie. Zelf proberen? Log in of maak direct een account aan: de eerste search is gratis!

© 2020 iSourcing Hub BV. Alle rechten voorbehouden

Privacybeleid Algemene voorwaarden