iSourcing Hub LIVE! #4 gemist? Bekijk de opname van dit event en vorige iSourcing Hub LIVE! events hier.

Vakantie – de tijd om eens lekker IT te sourcen, toch?!

Vakantie! Regio’s Noord en Zuid zijn er al aan begonnen en regio Midden mag einde deze week. Dit jaar zal de zomervakantie voor velen anders zijn; geen tropische reizen maar een reis binnen Europa of in eigen land, of… misschien zelfs thuisblijven. En er is nog iets anders dit jaar: iSourcing Hub! Oké, uiteraard schrijf ik dat met een knipoog, maar er zit wel een serieuze ondertoon in. Want als je het mij vraagt, is er qua IT (out)sourcing rondom en gedurende vakanties wel het een en ander voor verbetering vatbaar.

Laatst bijgewerkt: 16 juli 2020

Leestijd: 4 minuten

Beter plannen en verwachtingen managen

Elk jaar hoor ik rondom de vakanties (vooral de zomer- en kerstvakanties) dezelfde klaagzang van veel IT-leveranciers; waarom wordt er vlak voor een vakantie een dikke RFI of RFP over de schutting gegooid, met nota bene een deadline vlak na afloop van de vakantie. Snappen klanten niet dat het personeel van IT-leveranciers ook gewoon op vakantie gaat?!

Niet dat iedere klant of aanbestedende dienst dit doet, maar het zijn er elke keer genoeg voor de nodige frustratie, zeker wanneer het gaat om een kans die men eigenlijk niet wil mislopen – dan moeten collega’s zich in het honderd werken, of zelfs werken in hun vakantie.

Los daarvan lijken vragende partijen zich niet altijd te realiseren wat de impact van zo’n planning kan zijn. Hebben IT-leveranciers de luxe van keuze, dan zullen ze een aanvraag laten schieten, terwijl ze misschien wel de best passende match waren geweest. Wil een leverancier wel heel graag, maar zit men klem qua resources, dan wordt noodgedwongen met een B- of C-team gewerkt. En hebben IT-leveranciers niet de luxe van keuze en wel tijd, dan haken ze misschien wel in op een aanvraag/klant die eigenlijk niet goed past…

Via ons platform hadden we al de mogelijkheid om snel bij relevante IT-leveranciers te polsen of zij niet alleen interesse, maar ook daadwerkelijk tijd en resources beschikbaar hadden om deel te nemen aan bijvoorbeeld een marktverkenning, RFI, RFP of (Europese) aanbesteding.

Door deze check als standaard vraag op te nemen, zetten we onze gebruikers aan het denken over de planning en wordt de vraag tijdig gesteld, dan kunnen de verwachtingen ook beter worden gemanaged. Flink wat searches via iSourcing Hub hebben zodoende geleid tot een aangepaste planning, in het voordeel van zowel de vragende partij als leverende partijen.

Deskresearch en marktverkenning met een interactief tintje

Goed, qua planning en afstemming zijn er dus meestal wel voordelen door eerder met elkaar in contact te treden. Gelukkig gebeurt dat steeds vaker (althans, dat zien wij binnen ons platform) en hebben we mede dankzij de coronacrisis geleerd dat er online, op afstand, veel meer mogelijk is als het echt moet.

Als planning en verwachtingsmanagement worden verbeterd, dan is de vakantie uitermate geschikt om de markt te verkennen, een mini-marktverkenning te doen en nogmaals interesse en beschikbaarheid te polsen. In feite begint dat al met deskresearch, alleen dan met een interactief tintje. Op zo’n manier dat het de betrokken partijen niet teveel tijd kost en ze een interessante kans niet over het hoofd zien. Hoe werkt dat?

Vrij simpel: via iSourcing Hub kan een klant (of adviseur van de klant) in no-time een lijst genereren met relevant IT-leveranciers. Via de Standard Search met focus op IT-outsourcing en managed services of via de Custom Search voor allerlei andere IT-kwesties. Voor beide zoekproducten geldt dat met veelgebruikte (selectie)criteria en slimme vragen een aardige voorselectie kan worden gemaakt.

Goed, maar daarmee ben je er nog niet, want Nederland is veel, heel veel IT-leveranciers rijk. Zelfs met al deze criteria en vragen – die net als op Coolblue of Bol.com heel simpel werken als filters met real-time resultaten – kom je niet in één slag tot de perfecte short-list. Een complex algoritme gaat dat niet oplossen; lang niet alles kan vooraf in een systeem worden opgeslagen, sommige zaken zijn nu eenmaal contextueel van aard en/of vergen menselijke interactie.

Juist daarom is de insteek van iSourcing Hub altijd tweeledig geweest: eerst via real-time matching zo goed mogelijk het kaf van het koren scheiden, daarna via online interactie zorgen dat de lijst met relevante matches verder verfijnd kan worden. De focus ligt daarbij op alles wat “pre-RFI/RFP” is, oftewel: geen dikke vragenlijsten, beperkte effort en een soort informeel c.q. vrijblijvend contact. Zo’n insteek past prima tijdens de vakantie (en natuurlijk ook daarbuiten).

Waarom wij wél alles van je willen weten

‘Googelen’ wordt tegenwoordig vaak gezien als het equivalent van deskresearch, maar wat ons betreft kan dat heel anders. Hoe lastig het is voor zowel leverende partijen als vragende/zoekende partijen heb ik al eens beschreven in deze blog. Van zoekmachines als Google wil je eigenlijk dat ze niet te veel van je weten, maar bij B2B is dat sowieso een lastig punt. Onze ‘zoekmachine’ wil juist wel heel veel van je weten, maar puur om beter te kunnen matchen. Wij gebruiken deze informatie niet voor andere doeleinden. Dat wil ik graag nog even heel duidelijk benadrukken!

Uiteindelijk helpt iSourcing Hub zo om snel de meest relevante spelers in kaart te brengen en hen vervolgens nader te bevragen. Of dat nu twee snelle checks zijn richting 20 partijen, of een wat uitgebreidere lijst van vragen richting 9 partijen, dat bepaalt de klant of consultant zelf.

Welke vragen gesteld worden is ook aan de vragende partij, alhoewel alle gebruikers mee kunnen denken over veelgebruikte criteria/vragen – door die vragen te delen via onze Public Library ontstaat het derde sterke punt van ons platform: kennisdeling die ook nog eens helpt vragen te stellen die er echt toe doen.

Deze interactieve stappen kunnen uiteraard ook worden gebruikt om interesse en beschikbaarheid te checken. Ook daarbij geldt dat leveranciers hun feedback kunnen geven en regelmatig leidt dat tot inhoudelijk zeer waardevolle feedback. Klanten die wat ervaring hebben opgedaan met deze interactieve stappen, zien snel in dat er nog veel meer mogelijkheden bestaan. Meer daarover in een volgende blog. Wil je mijn volgende blog niet missen?

Henk Pater, iSourcing Hub

Blog door Henk Pater, CEO / Founder van iSourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meebouwen aan de Hub of wil je met ons van gedachten wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@isourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

Lees meer

Knowledge Partner Blog

Keuzehulp bij cloudstress – Hoe kom je tot een juiste migratiestrategie?

Vacatures

Vacature Sales Development Representative

Knowledge Partner Blog

Wat heeft Rechtmatigheidsverantwoording te maken met risicomanagement?

Blog van Henk Pater

Een blogje over software brokers enzo

© iSourcing Hub | Outsourcing Hub B.V.