Enterprise Data as a Service: sneller op weg naar een datagestuurde onderneming

De wereld van data ontwikkelt zich in een snel tempo en organisaties moeten cruciale strategische beslissingen nemen op hun weg naar een datagestuurd bestaan. Uit een recent onderzoek onder toonaangevende organisaties blijkt dat bijna 92% van hen de investeringen in Big Data & AI versnelt, en bijna 96% van organisaties al een vorm van AI gebruikt. Tot zover gaat het goed. Maar graaf eens wat dieper en je ontdekt iets verbazingwekkends. Bijna 92% van C-suite leidinggevenden is van mening dat de organisatiecultuur de voornaamste uitdaging is om datagestuurd te worden, en niet de technologie. Mensen en processen hebben meer aandacht nodig dan technologie.

Laatst bijgewerkt: 20 oktober 2022

Leestijd: 9 minuten

Gastblog door Persistent Systems (Knowledge Partner op het thema Digital Transformation)

Dit zou voor de meeste organisaties een eyeopener moeten zijn. Bij veel ondernemingen lopen inmiddels al Data Warehouse- of Data Lake-initiatieven, en de meeste bevinden zich al in de cloud. Maar organisaties moeten een stap verder gaan en zich afvragen of ze wel de cultuur hebben opgebouwd die nodig is om een ​​datagestuurde organisatie te worden. Organisaties hebben moeite om maximaal zakelijk voordeel uit hun data- en analyse-initiatieven te behalen, omdat ze worden geconfronteerd met allerlei praktische uitdagingen.

  • IT-infrastructuur die eigendom is van een gecentraliseerd team, waardoor een bureaucratisch goedkeuringsproces nodig is
  • Geïsoleerde datateams die geen toegang hebben tot gecentraliseerde gegevensbronnen
  • Het ontbreken van organisatiebreed Data Stewardship en Data Quality

Om echt datagestuurd te worden, moeten organisaties een transformatie ondergaan. Er zijn 3 fundamentele veranderingen nodig om als organisatie een datagestuurde cultuur te realiseren.

Deze aanpak wordt sterk beïnvloed door een Data Mesh-architectuur.

Managed Data Products:

Dit is het centrale thema van Enterprise Data as a Service. Deze aanpak vereist een focus op het denken in ‘dataproducten’ en vervolgens op de onderliggende tools.

  • Elke logische groepering van data per vakgebied of businessgroep is een ‘dataproduct’
  • De focus ligt op het onderhouden (opnemen, beheren, distribueren) van datasets per domein
  • Voor ieder dataproduct wordt een duidelijke producteigenaar geïdentificeerd, wat zorgt voor vertrouwen in data
  • Dit maakt gedecentraliseerd en gedistribueerd eigendom van data mogelijk
  • Elk dataproduct bevat niet alleen domeindatasets, maar ook alle dataverwerkingscomponenten (opname, ETL/ELT-taken, datakwaliteitstaken, ML-pijplijnen) en dataonderhoudscomponenten (ruwe opslag, data lake/DWH/datawachtrijen, data-API’s, modelregister, feature store)

Bekijk de webinar over het maximaliseren van de kracht van gegevens met de ‘Enterprise data-as-a-service-aanpak’

Data Governance en Data Product Observability:

Dit is een gemeenschappelijk raamwerk van open standaarden; best practices die gezamenlijk zijn ontwikkeld door vertegenwoordigers van alle dataproductteams. Governance & Observability zal over het algemeen de volgende componenten bevatten.

  • Datacatalogus – Mogelijkheid om datasets toegankelijk te maken die worden gedeeld door dataproductteams. Mogelijkheid om beleid voor het delen van gegevens door dataproductteams te standaardiseren 
  • Gegevenskwaliteit – Een geautomatiseerd en op AI-ML gebaseerd kader voor gegevenskwaliteit dat ervoor zorgt dat de gegevenskwaliteit in elke fase wordt gemeten en bewaakt 
  • Databeveiliging – Een betrouwbaar, consequent mechanisme voor het toewijzen en controleren van toegang tot gevoelige gegevens vanuit het oogpunt van compliance
  • Datalineage – Een voorspelbare traceerbaarheid van eigendom van dataoorsprong, transformatie en distributie.

Data-infrastructuur als selfservice:

Een data-infrastructuur die SLA-gestuurd, schaalbaar en selfservice is. Het betekent

  • Een domein-agnostische, gedeelde infrastructuur
  • Eén bedrijfsgroep kan één dataproduct bezitten of vertegenwoordigen
  • Onafhankelijke schaalbaarheid per businessgroep
  • Gemakkelijke toegang om alle NFRS te beheren (CI/CD, kwaliteit, gezondheid en monitoring, beveiliging en governance)
  • De succescriteria voor dit platformteam zijn: “Verkort de doorlooptijd voor het creëren van nieuwe veilige en vindbare dataproducten”.

De Enterprise Data as a Service-aanpak maakt stapsgewijze veranderingen in de organisatiecultuur en -processen mogelijk. Dit leidt tot een geleidelijke organisatorische transformatie over een periode van 3 tot 6 maanden. Een dergelijke transformatie zorgt voor een fundamentele verandering van het gebruik van gegevens tijdens besluitvorming. Hierdoor wordt Data Stewardship in plaats van technologie de centrale pijler voor de transformatie van mensen, processen en culturen.

De weg naar een datagestuurd bestaan is een continu proces en geen eenmalige gebeurtenis. Maar de Enterprise Data as a Service-aanpak helpt deze reis te versnellen en bouwt toekomstbestendige datagestuurde organisaties.

Even voorstellen: Persistent Systems

Met meer dan 21.500 medewerkers in 18 landen, waaronder kantoren in EMEA en in Nederland. Persistent Systems (BSE & NSE: PERSISTENT) is een wereldwijd bedrijf dat diensten en oplossingen levert op het gebied van Digital Engineering en de modernisering van ondernemingen. Persistent werd genoemd in de ‘Forbes Asia Best Under a Billion 2021’-lijst, dankzij de consistente top- en bottomline-prestaties en groei.

We zijn een betrouwbare partner met kennis en ervaring op het gebied van Digital Engineering en de modernisering van ondernemingen, die diepgaande technische expertise en branche-ervaring combineert om onze klanten te helpen anticiperen op de toekomst en vragen te beantwoorden voordat ze worden gesteld. Ons aanbod en bewezen oplossingen zorgen voor een uniek concurrentievoordeel voor onze klanten, door hun de kracht te geven om een stap verder te gaan en zich te onderscheiden.

Deze Knowledge Partner Blog is verzorgd door Persistent Systems.

Persistent Systems is Knowledge Partner van iSourcing Hub op het thema Digital Transformation. Knowledge Partners zijn op iSourcing Hub aangesloten leveranciers en adviesbedrijven die vanuit hun expertise op een bepaald domein helpen met het opstellen en onderhouden van de Public Library vragen.

Lees meer

Knowledge Partner Blog

Digitale marketing optimalisatie

Knowledge Partner Blog

Onderzoek naar inkooptrends 2024 en het belang van Early Supplier Involvement

Blog van Henk Pater

Bedankt voor alle felicitaties, maar ik wil cadeautjes!

Knowledge Partner Blog

De sleutel tot vertrouwen in de digitale wereld: Waarom Identiteitsverificatie meer is dan een veiligheidsmaatregel

© iSourcing Hub | Outsourcing Hub B.V.