Minder fysiek, meer digitaal!

Tja, in deze blog kan ik niet om het Coronavirus heen. Toen ik vorige week nadacht over hoe ik daar in mijn blog op in kon gaan, zagen mijn notities er nog heel anders uit. Dit is een unieke, maar niet onoverkomelijke situatie. Met deze blog wil ik iedereen aansporen om, daar waar het kan, meer ‘digitaal’ in plaats van ‘fysiek’ door te gaan. Met de nadruk op dóórgaan.

Laatst bijgewerkt: 20 maart 2020

Leestijd: 5 minuten

Blog door Henk Pater, Founder van Outsourcing Hub. Deze blog is eerder gepubliceerd via onze OutsourcingHub-website. Per mei 2020 zijn al onze activiteiten samengevoegd via iSourcinghub.nl

COVID-19 is meer dan een gewoon griepje. Niks doen is geen optie; we praten over mensenlevens. Wel acteren betekent extreme maatregelen, met ogenschijnlijk een gigantische ‘collateral damage’. Een discussie over of dat wel in verhouding staat is moreel verwerpelijk. Waar we wat mij betreft wel over moeten praten is hoe we de impact op onze economie door alle deze ‘coronamaatregelen’ zo klein mogelijk te houden.

Paniek en elkaar de put in praten gaat zeker niet helpen. Self-fulfilling prophecies zijn misschien wel gevaarlijker dan het coronavirus zelf; een wereldwijde crisis die echt uit de hand loopt of uitmondt in een soort apocalyps, gaat uiteindelijk veel meer en veel langer leed veroorzaken.

Kan het allemaal meevallen, en blijkt dat we in deze uitzonderlijke situatie online (vanuit huis) tóch een hoop voor elkaar krijgen? En lukt het ons dan om snel in een soort (weliswaar vreemde) business as usual modus te komen? Ik geloof van wel.

In 2008 schreef ik (samen met een collega) voor mijn post-doctorale opleiding IT Audit een scriptie over hoe de bancaire sector, als vitaal onderdeel van onze maatschappij, zich kan voorbereiden op een pandemie. 12 jaar later staan we er veel beter voor. De mogelijkheden om remote of vanuit huis te werken zijn enorm verbeterd. We hebben snel, stabiel internet, volop mogelijkheden om online te vergaderen en veel organisaties hebben hun IT-infrastructuur en applicaties naar de Cloud gemigreerd. Daar plukken zij nu, en eigenlijk wij allemaal, de vruchten van.

Hoe doen we dat bij de Hub?

Ook ons platform draait in de Cloud en ons team is gewend remote te werken. De meeste meetings deden we al online om reistijd en fileleed te besparen. Belangrijker: vrijwel alles wat Outsourcing Hub en ook onze nieuwe iSourcing Hub module faciliteert gaat online, inclusief de interactieve stappen tussen de zoekende en leverende partijen die plaatsvinden na een match.

Dat betekent dat onze klanten en hun adviseurs gewoon gebruik kunnen maken van de Hub, zoals ze dat gewend zijn. Of het nu gaat om het verzamelen van input voor de IT strategie, een marktverkenning of marktverkenning, of het opstellen van een RFI longlist, de eerste stappen via de Hub gaan sowieso online. Ons platform faciliteert real-time matching voor zowel IT outsourcing als ruim 150 andere IT thema’s, waarbij IT leveranciers hun match criteria en profielen per direct kunnen bijwerken, bijvoorbeeld om uit te leggen wat zij in deze tijden kunnen betekenen.

Urgent IT-vraagstuk?

Urgente vragen van uitbesteders in nood kunnen met één druk naar meerdere goed passende IT-dienstverleners worden gestuurd met behulp van de Custom Search. Nieuwe thema’s die aansluiten bij de actualiteit kunnen we in no-time toevoegen. Gebruikers aan de vraagzijde van het platform kunnen elkaar helpen door nieuwe relevante IT leveranciers toe te voegen.

Voor de komende maanden biedt iSourcing Hub en in het bijzonder de Public Library onze gebruikers de mogelijkheid om extra informatie, kennis en andere relevante content te delen c.q. te vinden. Dit is zeker nu een mooi en aanvullend kanaal als alternatief voor fysieke events, seminars, round tables etc. Daartoe hebben we drie nieuwe thema’s aangemaakt: Working from Home (Thuiswerken)Video & Web Conferencing en Coronavirus & IT.

Alle aangesloten IT leveranciers en IT Consultants zijn te vinden op onze website, maar de echte kracht van ons platform zit ‘m in het real-time matchen en voorsorteren van de best passende dienstverleners én de online interactie die daarna volgt. Ik hoop van harte dat we hiermee een steentje bijdragen aan het minimaliseren van de ‘collateral damage’ die ik eerder beschreef.

Onze volgende stappen

Om het goede voorbeeld te geven, zetten wij zelf onze plannen door. De voorbereiding van de rebranding van Outsourcing Hub naar iSourcing Hub is in volle gang (sorry voor de spoiler 😉) en een nieuwe investering is onderweg om ons sales- en marketingteam uit te breiden. ZZP’ers en studenten die voor ons werken kunnen gewoon blijven werken.

Aan kortingen of aanbiedingen doen we niet – ik vind dat ook niet gepast in deze situatie. Met abonnementen vanaf 499 euro per jaar met daarin meerdere searches (die deels gratis zijn) en toegang tot de Public Library, is gebruik laagdrempelig. Waar nodig geven we graag wat extra support – een (uiteraard online) meeting om huidige en nieuwe gebruikers op weg te helpen is zo gepland. Heb je suggesties rondom deze thema’s of over hoe we onze gebruikers aan de vraagzijde kunnen stimuleren om niet stil te gaan zetten? Laat het ons weten, wij helpen je graag.

Wij zetten alles op alles om zoveel mogelijk ‘gewoon’ door te gaan. Vanuit huis, zonder fysieke afspraken en met gezond verstand. Als u dat allemaal ook doet, in elk geval wat betreft IT-(out)sourcing en allerlei andere IT-vraagstukken, dragen we met onze community van vele honderden IT leveranciers, IT adviesbedrijven en afnemers/uitbesteders van IT diensten zeker weten een steentje bij. Met onze expertise in IT, online en cloud hebben we de plicht om zo het goede voorbeeld te geven.

Henk Pater, iSourcing Hub

Blog door Henk Pater, CEO / Founder van Outsourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meebouwen aan de Hub of wil je met ons van gedachten wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@outsourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

© 2022 iSourcing Hub | Outsourcing Hub B.V.