Roadmap 2018, en dit is nog maar het begin!

In mijn vorige blog vertelde ik over mijn passie voor het het freeriden (off-piste snowboarden) en trok ik de parallel met buddies – van essentieel belang voor veiligheid én plezier. Voor dit jaar hebben we een mooie ‘blend’ van nieuwe buddies in de vorm van een Advisory Board met de Innovation Partners. De eerste nieuwe ideeën druppelen weer binnen.

Laatst bijgewerkt: 24 januari 2018

Leestijd: 4 minuten

Deze blog is eerder verschenen op OutsourcingHub.nl. Per mei 2020 zijn al onze activiteiten samengevoegd via iSourcing Hub.

De Innovation Partners vertegenwoordigen de supply-zijde van onze klanten. Maar vanuit de demand-zijde (klanten en adviseurs, in alle vormen en maten) komt ook enorm veel bruikbare feedback. Dus ligt het voor de hand om de Advisory Board uit te breiden met klanten en adviseurs, zodat we nóg meer kennis, ervaring en expertise bij elkaar brengen.

Daarover later meer. En voordat ik wat meer vertel over wat dit jaar in petto heeft, wil ik eerst de Innovation Partners van vorig jaar bedanken. Veel ideeën die uit hun koker kwamen staan op de roadmap voor 2018. De ideeënbus zit barstensvol, maar het goede nieuws is dat er dit jaar meer ruimte is om deze ideeën sneller om te zetten van theorie naar praktijk.

Een van de ideeën is om dit jaar te gaan werken met een nieuwe methode, waarbij we telkens een aantal ideeën (groot en klein) opsommen en de user community met een voting system laten kiezen wat we uitrollen. Hoe we dat precies gaan vormgeven is iets dat we eerst zullen voorleggen aan de Innovation Partners.

Het voert natuurlijk te ver om alle ideeën op te sommen, laat staan ze stuk voor stuk kort toe te lichten of met een eerste mock-up of demo tastbaar te maken. Wat je per voting kan verwachten is een selectie van kleine aanpassingen, verbeteringen voor een specifieke gebruikersgroep en natuurlijk zogenaamde epics – nieuwe features/modules die vaak meerdere weken of enkele maanden doorlooptijd vergen om te ontwikkelen.

Om het idee wat concreter te maken, onderstaand een greep uit de ideeënbus met de belangrijkste epics die we voor 2018 op de planning hebben staan. Op korte termijn kun je laten weten welke ideeën jouw voorkeur hebben en waar je ons team graag snel mee aan de slag wil zetten.

Scopeverbreding met nieuwe categorieën

Outsourcing Hub gaat al lang niet alleen meer over outsourcen. We worden steeds vaker gevraagd of de Hub ook breder ingezet kan worden, op het gebied van applicaties (software-ontwikkeling, verSaaS-en van applicaties, etc.), projecten, implementaties en consultancy. Ook de nieuwe cloud-rollen (orchestrator, broker, integrator, etc.) en BPO, off-shore specialisten en zelfs IT-/tech startups kunnen hier in meegenomen worden.

Keyword Search

De matching algoritmes werken op dit moment op gestructureerde data: vooraf ingevulde datapunten in zoekprofielen worden vergeleken met de datapunten van een zoekopdracht. Het gestructureerde informatiemodel is leidend voor de matching engine. Met een bredere scope ligt het voor de hand om naast de datapunten ook met keywords te gaan werken: eigenlijk net zoals je dat doet in Google, maar dan met een alléén relevante resultaten, zonder advertenties of ingewikkelde SEO-toestanden.

Near Match & Fit-Gap Analyse

Met een gestructureerd informatiemodel en een ‘keihard’ algoritme bestaat de kans dat een ‘bijna match’ niet zichtbaar wordt, terwijl er misschien wel muziek in had gezeten. Daarom kan het nuttig zijn ook een near match te tonen: een partij die op 1 of 2 criteria na goed aansluit op de zoekopdracht. Dit is zowel voor de zoekende partij als de provider relevant: waarom is een match nét niet perfect, is het mogelijk tóch interessant om in gesprek te gaan? Zeker als een zoekopdracht initieel weinig matches geeft, kan het interessant zijn ook de near matches te bekijken.

Daarnaast zou een Fit-Gap Analyse voor een klant of adviseur duidelijk kunnen maken waarom een provider (net) niet past. Bijvoorbeeld wanneer men een specifieke provider in gedachten had of al op de longlist had staan, maar deze niet als match getoond wordt.

Met steeds meer klanten, adviseurs en searches, de scopeverbreding en nieuwe zoekmogelijkheden (zoals keyword search) genereren we ook steeds meer data. Die data kan op allerlei manieren worden ingezet. Nee, die willen we niet verkopen, daar doen we niet aan. Wat we wél willen doen is deze data inzetten om alle betrokken partijen een beter beeld van de markt te geven. Zodat providers hun zoekprofielen optimaal inrichten en zoekende partijen hun zoekopdrachten nog beter insteken.

Benchmarken

Prijzen vergelijken? Nee, daar gaan we niet aan beginnen. Op bepaalde diensten kan dat nuttig zijn, maar daar zijn andere partijen veel beter in dan wij, bijvoorbeeld mijn oud-werkgever METRI. Outsourcing Hub werkt echter niet met prijsinformatie; ons systeem richt zicht immers op het koppelen van vraag en aanbod in de ICT sector op basis van inhoud.

Met al die data kunnen we wel meer dan we tot nu toe laten zien. Zo is het nuttig voor providers om te zien hoe zij presteren ten opzichte concurrenten, bijvoorbeeld op het aantal matches, de ranking, de frequentie van uitnodiging tot interactie, etc. Deze informatie kan helpen zoekprofielen en de gedetailleerde overzichten te optimaliseren, alsmede de inzet van extra zoekprofielen te stimuleren. En dat is weer goed nieuws voor de zoekende partijen; een rijkere database, meer keuze en meer informatie ter ondersteuning van marktverkenningen en selecties.

Evaluatie/feedback vanuit de zoekende partij

Voor klanten en adviseurs is het soms lastig te bepalen (en bij te houden) of en waarom een provider uitgenodigd wordt voor een volgende stap. Zeker als het aantal matches relatief hoog is. Een tool met evaluatiemogelijkheden, notities en eventueel feedback richting de gematchte provider kan daarbij helpen.

En dat komt goed uit, want deze data en feedback is ook bruikbaar richting de providers. Als providers als match omhoog komen of mogen meedraaien in de interactieve stappen die na een match volgen, maar zij vervolgens niet worden uitgenodigd tot interactie respectievelijk tot een interactieve vervolgstap, zijn zij natuurlijk benieuwd wat de overweging hierin geweest is.

Feedback binnen en op het systeem

Zelf zijn we niet vies van feedback. Sterker nog, we houden ervan en dat mag ook kritisch of kort door de bocht zijn. Zolang er iets constructiefs in zit, is het waardevol. We krijgen veel feedback, vooral goede ideeën (zie hierboven), maar kleine verbeteringen maken soms het verschil. Als je nagaat dat we ons systeem from scratch hebben gebouwd is het logisch dat niet ieder onderdeel even ‘volwassen’ en intuïtief is.

Feedback op dat vlak ontstaat doorgaans op het moment zelf, tijdens het gebruik van ons systeem. Waar we vroeger nog vaak real-time meekeken om ervan te leren, lukt dat nu vanwege grotere volumes lang niet meer altijd. Dus ligt het voor de hand om elk scherm en zelfs elke vraag (elk matching criterium) te voorzien van een simpele feedback-button, waarmee we gebruikers van zowel de supply- als demand-zijde de mogelijkheid geven om te schieten. Kom maar op!

Je ziet het, we hebben heel wat te doen dit jaar. En dit is nog maar een kleine selectie van de ideeën. Binnenkort lanceren we in het systeem een voting system, we zijn erg benieuwd wat voor onze gebruikers de meeste prioriteit heeft. Je krijgt natuurlijk een seintje zodra het live staat!

Henk Pater, iSourcing Hub

Blog door Henk Pater, CEO / Founder van iSourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meebouwen aan de Hub of wil je met ons van gedachten wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@isourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

© 2022 iSourcing Hub | Outsourcing Hub B.V.