Werken op afstand: onderzoek naar thuiswerken in de advocatuur

Thuiswerken of thuis kunnen werken. Het is de afgelopen periode voorlopig het nieuwe normaal. In een advocatenblad lazen we onlangs dat investeringen in legaltech al (!) sinds 2018 ‘een hoge vlucht nemen’. Toch blijkt het voor de advocatuur behoorlijk ingewikkeld om op afstand of vanuit huis te werken.

Laatst bijgewerkt: 1 mei 2020

Leestijd: 3 minuten

Door de coronacrisis lag de rechtspraak enkele weken volledig stil, op de zeer urgente zaken na. Sinds begin april laat de rechtspraak, los van die urgente zaken, ook zoveel mogelijk andere zaken weer doorgaan: “Deze zittingen vinden vaak virtueel plaats: via Skype of telehoren,” aldus Advocatenblad. Zij laten vier advocaten aan het woord over hun ervaringen met virtuele zittingen (link).

En daaruit blijkt duidelijk: er is nog veel ruimte voor verbetering qua technologie in de advocatuur. Voor COVID-19 was er duidelijk een beperkte mate van innovatiekracht. Nu door het geforceerd werken vanuit huis, is er een versnelde behoefte en noodzaak.

Innovatiekracht binnen de advocatuur

Advocatuurblad Mr. Vroeg recent legaltechexpert Jeroen Zweers van adviesbedrijf NOUN of hij verwacht dat advocaten nu echt meer zullen investeren in IT. Er komen verschillende stevige quotes voorbij, zoals deze: “Advocaten komen, met alle respect, niet verder dan het gebruik van Word en Outlook. En nu zie je dat ze, gedwongen door de omstandigheden, op afstand communiceren. Iedereen omarm Teams, Zoom, Skype en noem maar op. Maar dat is heel wat anders dan echte innovatie. De volgende stap zal zijn dat advocaten hun processen anders gaan inrichten. De laag van standaardwerk binnen advocatenkantoren is vaak groter dan advocaten denken.” Het volledige stuk kun je hier teruglezen.

Het is natuurlijk een gekke gewaarwording: waar vele bedrijven de afgelopen twee maanden prima in staat blijken om grotendeels vanuit huis te werken, blijkt dat voor de advocatuur heel moeilijk. Zelfs het onderwijs, waar thuiswerken zeker niet gewoon is, bleek in staat om héél snel te innoveren. Waarom heeft de advocatuur daar zoveel moeite mee?

Marktonderzoek advocatuur

We zijn zeer benieuwd naar de huidige status binnen de advocatuur in Nederland. Kantoren ontberen regelmatig de juiste kennis en visie om nieuwe technieken effectief te verzilveren. iSourcing Hub doet de komende periode onderzoek naar de stand van zaken van werken op afstand binnen de advocatuur.

We vragen ons bijvoorbeeld af hoe het werkt als veel informatie ‘op kantoor staat’, je documenten echt nog analoog ondertekend en je klanten en collega’s enkel nog via de telefoon kan bereiken. Om daar een goed beeld van te krijgen, voeren we een marktonderzoek uit.

Dat doen we in eerste instantie onder de 50 grootste advocatenkantoren van Nederland – samen bieden zij werk aan 4.532 advocaten, ongeveer een kwart van alle advocaten in Nederland. Verder nodigen we alle advocaten van Nederland van harte uit om rechtstreeks deel te nemen aan dit onderzoek. Klik hier om hieraan deel te nemen.

De resultaten delen we uiteraard graag met de deelnemers en onze gebruikers. In de volgende iSourcing Hub nieuwsbrief gaan we daar dieper op in. Ben je benieuwd naar de resultaten, stuur dan een e-mail naar info@isourcinghub.nl o.v.v. ‘Advocatuur’. Je kunt natuurlijk ook een gratis account aanmaken, dan ontvang je de resultaten vanzelf.

© 2020 iSourcing Hub BV. Alle rechten voorbehouden

Privacybeleid Algemene voorwaarden