Het ‘kip-en-ei probleem’ (hoe je vraag en aanbod bij elkaar brengt)

Het succes van online marktplaatsen, dating sites en andere demand & supply platformen hangt af van een aantal factoren. Een belangrijke voorwaarde is in elk geval het bij elkaar brengen van voldoende vraag en aanbod. En daar zit gelijk de crux, want je moet ergens beginnen.

Laatst bijgewerkt: 15 maart 2015

Leestijd: 4 minuten

Blog door Henk Pater, Founder van iSourcing Hub. Deze blog is eerder gepubliceerd via onze OutsourcingHub-website. Per mei 2020 zijn al onze activiteiten samengevoegd via iSourcinghub.nl

Voor Outsourcing Hub is dit niet anders. De meerwaarde voor uitbesteders is onder andere een vollediger en snel doorzoekbaar overzicht van de aanbodzijde. Omgekeerd geldt voor de IT providers dat er zicht moet zijn op voldoende uitbesteders met een concrete vraag. De voordelen voor zowel vraag- als aanbodzijde zijn pas optimaal nadat het kip-en-ei probleem is opgelost.

In de business-to-consumer markt zijn allerlei bewezen aanpakken voorhanden om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zo was het bij marktplaats.nl in de beginperiode mogelijk alle advertenties gratis te plaatsen en werd het pas winstgevend nadat men moest gaan betalen voor bepaalde (zakelijke) advertenties. De datingsite PaiQ werkte met het invite-systeem, wat betekent dat geregistreerde gebruikers nieuwe mensen mogen uitnodigen, waarmee vooral de juiste man-vrouw verhouding werd gereguleerd. Je kunt dus niet zomaar lid worden – waardoor de interesse en vraag (onder mannen én vrouwen) juist groeide. En Escape the City, een vacaturesite met bijzondere droombanen, begon door zelf vacatures te zoeken en deze gratis te promoten en creëerde zo in no-time een groot publiek van job seekers.

Kip-en-ei probleem

Outsourcing Hub laat zien dat het kip-en-ei probleem voor een goed idee ook kan worden opgelost door simpelweg vraag en aanbod uit te nodigen onderdeel te worden van de oplossing: door meer dan 70 ICT leveranciers te vragen een eerste stap te zetten via een participatieconstructie, ontstaat een eerste fundament met een ruim aanbod. Met de interesse van de uitbesteders om hiervan gebruik te maken als launching of future customer, ontstaat een tweede fundament.

Door daarnaast een derde, belangrijke gebruikersgroep – de Third Party Advisors (TPA’s) – te introduceren, ontstaat nog meer aantrekkingskracht. Zo kunnen ICT providers via de centrale hub een gedeelte van hun gegevens op een efficiënte wijze bijhouden en delen met derden; dat scheelt kostbare tijd die nodig is om goed op de radar van de TPA’s te blijven. En uitbesteders kunnen zaken doen met TPA’s die hen beter kunnen adviseren, doordat zij nu via Outsourcing Hub beschikken over een vollediger, actueler en objectiever beeld van de IT provider markt. Iedereen profiteert, en geen van de drie gebruikersgroepen hoeft hiervoor veel kosten te maken.

Dat alle partijen een eerste stap willen en durven te zetten, heeft natuurlijk te maken met de potentie van het concept, maar ook met het vertrouwen dat men niet de enige is. In april wordt via de Partners pagina bekend gemaakt hoeveel partijen participeren en zal blijken dat het fundament voldoende solide is om samen te bewijzen dat het selectieproces een stuk slimmer en beter kan.

De ideale droomprovider of droomlead kunnen we niet garanderen, maar de kans op de ideale match kunnen we wel aanzienlijk vergroten. Bovendien, als vraag en aanbod eenmaal bij elkaar zijn gebracht, ontstaan nieuwe kansen en mogelijkheden, waarover in een volgende blog meer.

Henk Pater, iSourcing Hub

Blog door Henk Pater, CEO / Founder van iSourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meebouwen aan de Hub of wil je met ons van gedachten wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@isourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

© 2022 iSourcing Hub | Outsourcing Hub B.V.