De beste match vinden bij outsourcing

Of je nu al weet wat je wilt of niet, en zelfs al weet je met wie, de keuze is reuze. Nederland telt relatief veel IT dienstverleners en het aanbod van de diensten verandert vrijwel continu. Tezamen met de vele verkavelingsopties zorgt dit ervoor dat we door de bomen het bos niet meer zien.

Keuzevrijheid is mooi en draagt bij aan ons welzijn, maar een teveel aan keuzemogelijkheden zorgt voor de paradox of choice  (uit het boek vanBarry Schwartz – schrijver van  The Paradox of Choice, Why more is Less).

Laatst bijgewerkt: 7 april 2016

Leestijd: 4 minuten

Blog door Henk Pater, Founder van iSourcing Hub. Deze blog is eerder gepubliceerd via onze OutsourcingHub-website. Per mei 2020 zijn al onze activiteiten samengevoegd via iSourcinghub.nl

De nadelige gevolgen van deze paradox, gelden ook bij outsourcing en leveranciersselectie:

  • hogere kosten en tijdrovend proces om een goede keuze te kunnen maken;
  • terugvallen op wat je al weet en wie je al kent;
  • verlamming (geen keuze maken, uitstellen, negeren);
  • achteraf spijt van de gemaakte keuze.

Doordat de gemiddelde outsourcingdeal verandert in omvang en contractduur, is er vaak minder budget en tijd om een selectietraject goed voor te bereiden en de juiste IT-dienstverlener te kiezen. Afhankelijk van de kenmerken van de uitbesteder, de scope, voorkeuren en restricties, is het de vraag hoeveel IT-serviceproviders geschikt zijn. Maar het kaf van het koren scheiden is lastig als je niet beschikt over een volledig en actueel beeld van de markt.

Het gevolg: uitbesteders en adviseurs stellen keer op keer dezelfde (RfI) vragen aan IT-providers. Gebonden door tijd/budget valt men soms terug op wat men al weet of kent, met als resultaat een slecht onderbouwde longlist, IT-providers die niet weten waarom ze worden uitgenodigd voor een RfI/RfP, en al dan niet terechte no-bids. Het risico op een mismatch is groot, en het risico op het missen van een goede match zo niet groter.

Ondertussen proberen IT-providers dat risico te voorkomen door new business development, dure salesactiviteiten en allerlei alternatieven om leads te genereren. U begrijpt wie dat uiteindelijk betaalt. En dan hebben we het nog niet gehad over de enorme lading tijd die providers én adviseurs steken in het elkaar op de hoogte houden.

Het leidt bij uitbesteders regelmatig tot verlamming; er is geen tijd en dus worden belangrijke beslissingen uitgesteld. Maar als de kogel eenmaal door de kerk is, moet er gas worden gegeven. Korte tijdslijnen en zware procedures zorgen er vervolgens voor dat IT-providers niet in staat zijn een kwalitatief goede offerte op te stellen. Dat is killing, want het risico is groot dat de best passende provider uiteindelijk niet wordt gecontracteerd.

Regret of choice

Los van de juiste keuze, schuilt het gevaar van regret of choice; niet zelden gebeurt dat al gedurende het selectietraject, en anders wel daarna, vooral tijdens de transitie. En over transitie gesproken: hoe vaak wordt er in de voorbereiding van een outsourcing en selectieprocedure echt goed stilgestaan bij de transitie? Het is immers ‘slechts’ een van de vele aspecten.

Ons leven zou een stuk gemakkelijker worden als de keuze beperkter was, zou je haast denken. Maar beperkte keuze heeft zo ook z’n nadelen. De echte kans en een vergroting van ons ‘welzijn’ ontstaat wanneer je de paradox oplost. Soms moet je daarbij over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Bijvoorbeeld bij het online daten, waarbij dating 2.0 werkt met slimme vragen over jezelf en je ideale partner, waarmee vervolgens een aantal goed passende partners aan je wordt voorgesteld. Pas na wat chatten wordt de foto getoond. Klikt het, dan doe je vervolgens een drankje. En blijk je toch niet bij elkaar te passen, dan is er geen man overboord; het heeft weinig tijd of geld gekost. Maar vaak zit het slimme matchingalgoritme goed, menig huwelijk is eruit ontstaan.

Outsourcing als daten

Zo’n dating-site brengt veel vraag en aanbod snel en effectief bij elkaar, waarmee de kans dat je de ‘ware liefde’ vindt behoorlijk wordt vergroot. Terugvallen op wie je al kent is dan niet meer nodig. De slimme vragen helpen je na te denken over ‘wat’ en ‘wie’ je eigenlijk zoekt. Het gebruik is laagdrempelig en dus is er geen reden voor verlamming of uitstel. Ten slotte zie je alleen de echt goede matches, dus hoef je je over de rest geen zorgen te maken.

Waarom bestaat zo’n slimme dating-site niet voor IT-outsourcing? Dat dachten wij van Outsourcing Hub zo’n anderhalf jaar geleden ook. En die visie word inmiddels gedeeld door meer dan zeventig IT-serviceproviders, de nodige adviesbureaus, alsmede tientallen zelfstandige adviseurs, en een zestal knowledge-partners, waarvan Transition Experts er één is. Ons systeem brengt snel de best passende providers in kaart wanneer u vertelt wie u bent en wat u zoekt. En met hulp van knowledge-partners als Transition Experts zorgen we daarbij ook dat belangrijke vragen en aandachtspunten op tijd aan de orde worden gesteld. En zo zorgen we samen met slimmere selectie voor betere IT-outsourcing.

Deze bijdrage verscheen ook in het boek #DENKNOUEERSTEENSNAJOH van Transition Experts.

Henk Pater, iSourcing Hub

Blog door Henk Pater, CEO / Founder van iSourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meebouwen aan de Hub of wil je met ons van gedachten wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@isourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

© 2022 iSourcing Hub | Outsourcing Hub B.V.