Het verrassende snelle proces naar een moderne ICT-omgeving
CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) Rijnmond, is innovatief en modern te noemen binnen de jeugdgezondheidszorg. Ze zijn er namelijk van overtuigd dat ouders zelf meer de regie kunnen nemen als het gaat om de gezondheid van hun kinderen, bijvoorbeeld op het gebied van het meten en wegen van jonge kinderen. Gezondheid monitoren en dossiervorming zien ze daarom als een gezamenlijke verantwoordelijkheid; een wisselwerking.
De wens voor een modernere IT-infrastructuur
Op het gebied van ICT viel er echter veel te moderniseren. Net zoals binnen veel andere zorg verlenende organisaties werden moderne mogelijkheden van cloud onderzocht. Maar waar begin je dan en wat is de beste keuze uit al die honderden IT leveranciers die er tegenwoordig zijn? Dat is een uitdaging waar veel organisaties tegenaan lopen. We gaan erover in gesprek met Debby Kriesels, Hoofd ICT van CJG Rijnmond.
De uitdagingen van CJG Rijnmond
CJG Rijnmond had te maken met een verouderde IT-infrastructuur. Sinds de oprichting van de stichting in 2010 werd er gebruikgemaakt van een HP thin client omgeving met een eigen HP serverpark. Veel processen werden jarenlang maar in beperkte mate gemoderniseerd. Natuurlijk werden er wel software updates gedaan, maar het onderhouden en beheren was kostbaar en tijdrovend.
Daarnaast werden digitale veiligheid en privacy steeds belangrijkere aandachtspunten in de zorgverlening, dus ook bij CJG Rijnmond. Het gaat in de gezondheidszorg immers altijd om mensen en de daarbij behorende vertrouwelijke gegevens. Bovendien waren er steeds meer mobiele medewerkers. Daardoor vond er steeds meer communicatie plaats buiten de muren van CJG Rijnmond. De bestaande infrastructuur was niet met die intentie gebouwd, waardoor het uitdagender werd om toegang te geven tot applicaties buiten de gebruikelijke werkomgeving. Dat de IT-infrastructuur veiliger, eenvoudiger en mobieler moest worden, dat was duidelijk, maar hoe, tegen welke kosten en met wie: dat was de grote vraag.
“Als ICT-manager kun je tegenwoordig niet overal diepgaande kennis van hebben, dan heb je de hulp van ervaren specialisten nodig”, is hoe Debby het verwoordt.
Het contact met iSourcing Hub
Debby was in een vorige baan al eerder met Outsourcing Hub in contact gekomen, het tegenwoordige iSourcing Hub. “Ik was op zoek naar een andere manier van marktconsulteren, zonder desk research drukte. Je kunt namelijk wel Google gaan raadplegen als je op zoek bent naar een bepaald onderwerp, maar dan ben je dagenlang bezig. Bovendien moet je jezelf afvragen of je wel in contact komt met de beste aanbieder. Om bovenaan in Google te komen wordt immers veel geld betaald, daarom is iSourcing Hub een veel beter alternatief. Je kunt namelijk op thema’s zoeken en vervolgens krijg je er de juiste aanbieders bij, waar je gelijk contact mee hebt”, vertelt Debby.
Wat haar enorm aanspreekt is dat iSourcing Hub medewerkers ook met modelvragen helpen bij de uitvraag naar leveranciers. Maar ook dat eigen leveranciers aan het platform toegevoegd kunnen worden, waardoor er een transparant beeld ontstaat en bestaande leveranciers een kans krijgen. “De mensen van iSourcing Hub denken vooraf met je mee in wat je wilt bereiken. Vervolgens kan ik zelf de juiste partijen uitnodigen en begint direct een vraag- en antwoordspel met leveranciers die aantrekkelijk lijken. Dat is wat mij betreft veel waardevoller dan vrij afstandelijke en tijdrovende tenderprocessen. Er is eerder menselijk contact met potentiële aanbieders, waardoor je ook eerder een completere waarde kunt inzien van mogelijke kandidaten. Niet alles draait immers om techniek, je moet er ook een goed gevoel bij hebben.”
Concrete resultaten/voordelen
- Tijdsbesparing op de selectie van leveranciers. Wat normaal gesproken drie dagen desk research kostte, gebeurt nu in minder dan één dag.
- Een directe interactie met geselecteerde marktpartijen, waardoor tijdens het selectieproces waarde kan worden ingebracht, bijvoorbeeld op het gebied van contractvoorwaarden, en leveranciers sneller geselecteerd kunnen worden.
- Transparantie en objectiviteit, omdat bestaande leveranciers aan het iSourcing Hub platform kunnen worden toegevoegd.
- Extra hulp is altijd aanwezig, onder andere door het bieden van modelvragen en het snel en adequaat beantwoorden van vragen.
- Een uitvraag kan zowel met naamsvermelding van je organisatie als anoniem.
- Een digitale match-making hub voor nu en de toekomst.
De toekomst
Debby heeft via iSourcing Hub de juiste partner èn oplossing gevonden op het gebied van toekomstbestendige veilige datalijnen. Zo kwam ze terecht bij een SD-WAN (Software Defined Wide Area Network) oplossing van Vodafone Ziggo. Recent zijn ook partijen bevraagd en geselecteerd voor IAM (Identity en Acces Management) en HRM (Human Resource Management) “Voor elke marktconsultatie, voorafgaand aan een aanbesteding, zullen we iSourcing Hub blijven gebruiken”, sluit ze af.
Over CJG Rijnmond
CJG Rijnmond is dé plek waar ouders, verzorgers, kinderen en jongeren terechtkunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, (dokters)assistenten, (ortho)pedagogen en andere deskundigen bieden advies, ondersteuning en zoeken een antwoord op elke vraag over de gezondheid. Allemaal met als doel om kinderen gezond en veilig te laten opgroeien. Op de website kun je informatie terugvinden voor ouders en jongeren, professionals en samenwerkingspartners.