Tweede golf voor corona én voor IT

Toen bij de eerste coronagolf door de overheid werd besloten dat mensen zoveel mogelijk moesten thuiswerken, was veel regelwerk nodig om dat voor elkaar te krijgen. Veel mensen hadden niet eens een werkkamer en menigeen werkt nu al maanden vanuit de slaapkamer, tussen het wasgoed, of vanaf de keukentafel. Vaak moest er snel een online werkplek worden ingericht, voorzien van software om dit online werken en vergaderen te faciliteren, soms was ook een extra laptop nodig. De focus van de eerste coronagolf lag qua IT dus met name op het mogelijk maken van een nieuwe manier van werken. Het stof was amper neergedaald en nu zitten we alweer in de tweede golf. Welke golf of bewegingen zien we als gevolg van de eerste en – nu ook – de tweede coronagolf in IT en sourcing?

Laatst bijgewerkt: 20 oktober 2020

Leestijd: 4 minuten

De wereld ziet er anders uit sinds corona. Pandora’s box is geopend en managers die graag al het personeel in zicht hebben, zullen het lastig krijgen: mensen zijn gewend aan thuiswerken en er is in de meeste gevallen geen enkele reden om weer helemaal terug te keren naar de oude situatie. De voordelen zijn gewoonweg te duidelijk.

Nu de tweede golf is aangebroken en mensen inmiddels weer zoveel mogelijk moeten thuiswerken, is daarmee ook de tweede fase aangebroken voor bedrijven.

Wat wij merken op ons platform is dat veel bedrijven bezig zijn met kostenreductie als een reactie op corona en dan in het bijzonder door het in kaart brengen van contracten, leveranciers en licenties. Daarnaast staat de ‘post-corona’ online werkplek vol in de spotlight (en dat gaat verder dan enkel software en hardware). Nu de urgente issues zijn opgelost is er ook weer meer ruimte voor security en compliancy.

Licenties

Van meerdere klanten (en extern betrokken consultants) begrijpen we dat ze bezig zijn met het goed in kaart brengen van alle verschillende sofware-oplossingen die binnen hun bedrijf gebruikt worden. Hoe zijn de licenties geregeld en wie beheert die? Zijn er misschien licenties en abonnementen afgesloten die niet centraal bekend zijn? Mogen licenties wel thuis in plaats van op kantoor of de campus gebruikt worden?

Met de komst van SaaS is het namelijk heel eenvoudig voor afdelingen om zelf licenties af te nemen op online tools. Er hoeft meestal niets te worden geïnstalleerd, de software werkt als een dienst binnen de browser en met een credit card heb je het in een paar minuten geregeld. De IT-afdeling heeft hier misschien niet eens weet van en ook de inkoopafdeling wordt er lang niet altijd bij betrokken.

Zo kan er dus binnen een organisatie een enorme wildgroei ontstaan van verschillende online software-oplossingen en leveranciers. We kennen gevallen waarbij de klant dacht zo’n 20 tot 30 IT-leveranciers te hebben… en het er uiteindelijk bijna 100 (!) bleken te zijn. Niemand die echt overzicht heeft. Niemand die exact weet of licenties wel worden gebruikt. Misschien is er eigenlijk al een betaalde oplossing voor op een andere afdeling en kunnen er goedkoop extra licenties aan worden toegevoegd? Hoe zijn de contracten geregeld? Wanneer lopen ze af? Wat kun je op korte termijn al in je contracten aanpassen? Mede door corona/CoViD-19 wordt dit soort vraagstukken relevanter en urgenter.

Het in kaart brengen hiervan kan al snel voor flinke kostenreductie zorgen. Het is dus ook niet voor niets dat we onlangs de thema’s Contract Lifecycle Management (CLM, de term die in feite ook staat voor contract- en leveranciersmanagement), Software Asset Management (SAM) en Software Licentie Management (SLM), hebben toegevoegd aan ons platform. Deze thema’s zijn nog in ontwikkeling.

Hoe ziet de toekomst eruit?

De tweede golf is bezig en hopelijk is deze snel onder controle. Maar het is een goed moment om verder in de toekomst te proberen te kijken. Dat gaat breder dan IT alleen, het gaat er bijvoorbeeld ook over hoe groot het kantoor van de toekomst moet zijn. Maar ook om de vraag hoe je facilitaire dienst eruit gaat zien. Hoeveel bureaus je straks nog nodig hebt. Kortom: wat is er allemaal van belang om jouw bedrijf future proof te maken?

Wat zien jullie gebeuren? Wat is voor jullie belangrijk de komende tijd? Laat het ons weten (via een reactie bij deze post op LinkedIn, een persoonlijk bericht of via e-mail). Zo kun je ons helpen om te bepalen welke thema’s de komende tijd verder in de stijgers gezet moeten worden. Wij zorgen dan dat op die thema’s zoveel mogelijk partijen worden aangehaakt en dat er handige thema-specifieke criteria klaar staan, zodat je snel kaf van koren kan scheiden en daarna direct goede vragen kunt stellen aan de meest geschikte/relevante aanbieders.

Launching customer

Wil je launching customer zijn? Dat kan! Laat het ons weten, dan geven we nog meer gas; binnen 2-3 weken brengen we niet alleen alle relevante aanbieders voor je in kaart, maar zorgen we er ook voor dat bij deze partijen iemand aan de gang gaat met hun account op iSourcing Hub en alvast data invult, zodat je daarna real-time de beste passende partijen kan selecteren en deze partijen (indien nodig anoniem) kan benaderen en bevragen via een Custom Search. Hier lees je hoe dit precies werkt.

Henk Pater, iSourcing Hub

Blog door Henk Pater, CEO / Founder van iSourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meebouwen aan iSourcing Hub of wil je met ons van gedachten wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@isourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

© 2020 iSourcing Hub | Outsourcing Hub B.V.