Online selecteren – hemels of hels?
Nu we mede ‘dankzij’ COVID-19 steeds meer leren over op afstand werken en online vergaderen, is het voor mij vrij gemakkelijk om te roepen dat de propositie van iSourcing Hub daar perfect in past. Maar iSourcing Hub is wel even wat anders dan online vergaderen. Het is een platform dat naast real-time matching ook online interactie faciliteert. Niet om klassieke selectie- of inkoopprocessen te regelen, maar om via slimme matching en innovatie online interactie veel eerder met de juiste partijen in contact te komen en online in no-time te ontdekken wie echt goed past. Dat zou een ‘hemelse’ ervaring moeten zijn in vergelijking met andere alternatieven. In deze blog leg ik het uit aan de hand van vier voorbeelden.
Internet zoekmachines (of zeg maar gerust: Google)
Hels? Tja, je kan er een hoop mee vinden, maar meestal te veel. Hoeveel pagina’s met resultaten wil je bekijken, twee, vijf, twintig? En past de IT-leverancier die bovenaan staat echt goed bij jouw bedrijf, of is die IT-leverancier vooral heel goed in gevonden worden op Google (door SEO en linkbuilding) of spendeert het IT-bedrijf bakken geld aan online advertenties (SEA)?
Hemels? Met op dit moment ruim 300 IT-leveranciers in het systeem, is iSourcing Hub misschien nog niet 100% volledig, maar wél een stuk overzichtelijker. Het zoekresultaat wordt bepaald op basis van tientallen selectiecriteria, niet op basis van een paar ‘keywords’. Gebruikers kunnen zelf nieuwe IT-leveranciers uitnodigen, waardoor het overzicht steeds vollediger wordt.
Leadgeneratie
Hels? Heb je een IT-leverancier gevonden via bijvoorbeeld Google, dan is de kans groot dat je wordt gevraagd je contactgegevens achter te laten om bijvoorbeeld een whitepaper te kunnen downloaden. Op zich niks mis mee, maar het is ook weer niet optimaal, omdat niet transparant gecommuniceerd wordt of er contact opgenomen mag worden.
Nog helser? Of nog erger, je bent beland op een website met een verzameling van IT-leveranciers of softwarepakketten. Deze zogenoemde ‘leadgeneneratie-websites’ hebben er een vak van gemaakt om altijd hoger in Google te staan dan de leveranciers zelf. Vervolgens troggelen ze veelal op slinkse wijze contactgegevens af (vaak in ruil voor informatie) waarna deze worden contactgegevens worden doorverkocht aan meerdere IT-leveranciers. De klant die contactgegevens achterlaat kan vervolgens weken of zelfs maanden lang ‘gestalkt’ worden. Ik weet niet of ik het internetmaffia mag noemen, maar als ik zo naar de verhalen van IT-leveranciers luister, dan zit het er dicht tegen aan. Het is in elk geval enorm ouderwets en geen duurzaam model.
Hemels? Op iSourcing Hub werkt het anders, heel anders. Allereerst kan je al een hoop informatie via onze website bekijken, zonder dat je gegevens hoeft achter te laten. De echte waarde zit natuurlijk in ons systeem, waarvoor je een account nodig hebt. Maar dat account is gratis, veel features zijn gratis en meestal is de eerste search ook gratis. Je hoeft geen gegevens achter te laten om een zoekresultaat te ontvangen, je krijgt gewoon real-time te zien welke IT-leverancierse matchen.
Nog hemelser? Gegevens van iSourcing Hub gebruikers worden nooit zomaar gedeeld en al helemaal niet doorverkocht. Jij bent in control en bepaalt of en welke informatie wordt gedeeld met matches die je zelf selecteert. Je kan via het iSourcing Hub systeem zelfs IT-leveranciers anoniem benaderen en bevragen. Dat biedt de gelegenheid om in een vroeg stadium de (online) interactie met de markt aan te gaan.
Magazines, onderzoeken en rapporten
Hels? Ik zie ze bij iedere IT-leverancier liggen terwijl ik wacht bij de receptie, de welbekende magazines, jaarlijkse onderzoeken en rapportages van analisten. Wie leest ze? Natuurlijk, ze zijn ook online te vinden, maar worstel je er maar eens doorheen. Als mijn klanten geen tijd hebben om een e-mailtje goed te lezen – of deze blog :) – dan vermoed ik dat de aandachtspanne voor zulke media ook beperkt is. Toch gaat er een hoop geld in om. De inhoud is ook niet per se slecht, maar het is de vraag of die inhoud ook echt belandt bij degene voor wie deze inhoud relevant is.
Hemels? Via iSourcing Hub kunnen partijen op allerlei plekken informatie toevoegen en hun kennis en expertise delen. Het meest bijzondere is daarbij de Public Library waar IT-leveranciers en IT-consultants in de rol van Knowledge Partner handige (selectie)criteria en slimme vragen kunnen toevoegen. Daarbij mag men verwijzen naar eigen brandend content én naar artikelen in magazines, onderzoeken, rapporten en andere bronnen. Zo wordt vanalles gedeeld en blijft het voor altijd makkelijk vindbaar.
Beurzen enzo
Hels? Oké, niet echt online, maar wel actueel door de coronacrisis. Los van het feit dat beurzen nu niet mogelijk zijn, vraag ik me altijd af hoe effectief ze nou écht zijn. Voor jou als ‘zoekende’ partij is een beurs vaak gratis, maar vergeet niet dat IT-leveranciers een enorme bak geld moeten betalen om er te staan. Soms willen ze dat eigenlijk helemaal niet, maar ze kunnen het zich simpelweg niet veroorloven om er niet te staan… Trouwens, wanneer ga je naar een beurs toe? Als je nog niks wil weten, heb je er eigenlijk niet zoveel te zoeken, en als je al weet wat je wilt weten, kan je het ook direct opzoeken of vragen aan de betreffende partij, toch?
De organisatie zal het denk ik niet willen vertellen, maar ik gok dat meer dan 70% van de aanwezigen op de beurs er staat als leverancier die wat wil verkopen en slechts 20% mogelijke klanten. De overige 10% bestaat uit support, horeca en mensen die echt niks beters te doen hadden én toevallig tijd hadden.
Hemels? Zou een beurs die 24×7 open is, niet heel handig zijn? Eentje waar je vooraf kan checken welke stands relevant zijn voor jou? Waar je vervolgens discreet langs deze stands kan lopen of een informatiefolder kan pakken, zonder direct aangesproken te worden? Waar jij bepaalt met welke standhouders je wel in gesprek gaat? iSourcing Hub is weliswaar geen beurs, maar via ons online platform kan je precies dat doen wat hier beschreven staat. Online én coronaproof!
Ben je het helemaal eens of juist helemaal oneens met wat ik schrijf, of heb je andere helse of hemelse ervaringen waar wij als iSourcing Hub van kunnen leren, dan ga ik graag met je in gesprek.
Blog door Henk Pater, CEO / Founder van iSourcing Hub
Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meebouwen aan de Hub of wil je met ons van gedachten wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@isourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.