Het i van Columbus

Vier maanden geleden kwam ik het team van iSourcing Hub versterken op de marketing/sales afdeling. Ondanks dat het natuurlijk niet een heel ideale tijd is om aan een nieuwe baan te beginnen, ben ik er trots op hoeveel we in deze korte tijd al hebben bereikt. Wat ik vooraf al dacht, blijkt elke dag weer opnieuw: de manier waarop iSourcing Hub IT-leveranciers en klanten aan elkaar verbindt, is het ei van Columbus.

Laatst bijgewerkt: 22 januari 2021

Leestijd: 3 minuten

Door: Ricardo Iglesias, Sales Consultant bij iSourcing Hub

In mijn vorige baan als accountmanager buitendienst ging ik bij bedrijven langs om ze te adviseren over de mogelijkheden van KPN. Ik adviseerde over hoe de telecom en IT-diensten te laten aansluiten op de werkzaamheden van de klant, om optimalisatie in werkprocessen en communicatie te realiseren. Belangrijk hierbij is uiteraard dat je de klant eerst goed moet leren kennen, voordat je een passend advies kunt geven. Hoewel het ook nogal eens gebeurde dat ik na binnenkomst meteen om een offerte werd gevraagd; de klant had al bedacht wat nodig was, maar vaak zonder goed alle verschillende mogelijkheden te hebben verkend.

Langsgaan bij prospects was al met al een tijdrovende bezigheid en niet uiterst effectief. Niet alleen omdat je de halve dag in de auto zat, maar ook omdat je vaak al snel een uur bij een klant zat te praten. Persoonlijk contact blijft belangrijk, maar het kan toch efficiënter, dacht ik altijd al. En dat klopt.

Toen ik voor de eerste keer in aanraking kwam met iSourcing Hub, was ik nog even sceptisch. Toen ik kreeg uitgelegd hoe het platform precies werkte en dat je het kunt zien als een soort datingsite voor bedrijven, sloeg mijn scepsis om in verbazing. Enerzijds omdat dit echt het ei van Columbus is, anderzijds omdat ik me gewoonweg niet kon voorstellen dat zo’n platform nooit eerder was bedacht. Misschien is het wel bedacht, maar durfde niemand het aan, vanwege het bekende probleem van dat andere ei en de kip.

Nu zijn er wel websites die vraag en aanbod koppelen, maar dat zijn vaak gelikt uitziende websites waar je een offerte kunt opvragen bij een beperkt aantal hiervoor betalende IT-bedrijven. Vaak weten de meeste andere IT-bedrijven niet eens dat ze op zo’n website staan vermeld en is de data waarop accuraat ‘gematcht’ kan worden zeer beperkt en niet actueel. Het doel van deze vergelijkingssites of leadgenerators is dan ook niet om vraag en aanbod beter te koppelen, maar om leads te generen. Dit doen ze vaak door contactgegevens op slinkse wijze af te troggelen en deze door te verkopen. Helaas is dit soort praktijken nog lastig tegen te gaan.

Traditioneel

Het blijft een vreemde combinatie, hoe in de IT-markt – toch een innovatieve, technische tak van sport – de deals nog op een ouderwetse (of, anders verwoord: traditionele) manier worden beklonken. Aanvragen doen bij enkel de bekende leveranciers, het ‘over de schutting gooien’ van RFI’s of RFP’s zonder goed te checken of de leverancier echt de ideale partner kan worden: vele jaren lang is dit de manier geweest waarop (out)sourcing werd bedreven. En het gaat nog steeds zo, in veel gevallen. Als het aan ons ligt, is dat echter snel verleden tijd.

In deze snel veranderende markt is het van belang om agile te zijn en soms moet je zelfs nóg sneller schakelen. Dat is wel gebleken vorig jaar toen tijdens de exodus van kantoor naar huis halsoverkop ineens wel van alles mogelijk bleek. Een platform als iSourcing Hub met de verschillende thema’s is dan echt ideaal, zowel voor klanten als leveranciers.

De telefoons zullen roodgloeiend hebben gestaan, dezelfde verhalen zijn tig keer verteld, terwijl het zoeken, filteren en de voorselectie van de best passende leveranciers ook met een paar keer klikken via ons platform kan worden gedaan.

Groeifase

Ik heb niet aan de wieg gestaan van het platform, maar om in deze groeifase aan te haken, vind ik prachtig. En we groeien echt zo hard nu, dat we bijna weer op zoek moeten naar uitbreiding van het team! Het geeft me enorm veel energie om te merken hoe blij iedereen wordt als je vertelt over iSourcing Hub.

Overigens heb ik het niet alleen over klanten en adviseurs, want dat zij blij zijn is logisch. Maar ook de vele honderden IT-leveranciers die op het platform zijn aangesloten zijn meestal erg enthousiast. De samenwerking met Henk en de andere teamleden, nadenken over nieuwe thema’s en innoverend bezig zijn, daar word ik blij van. Het is een vreemde tijd, zeker omdat we bijna alleen vanuit huis werken, maar ik ben blij met de stap die ik heb gezet en ik kijk met veel interesse uit naar de toekomst. We gaan mooie dingen doen!

De komende tijd ga ik me vanuit mijn rol vooral bezighouden met het aangaan van nieuwe relaties. Daarnaast zal ik ook het aanspreekpunt zijn voor een aantal bestaande relaties en zal ik samen met het team het platform blijven verbeteren. Zo kunnen we iSourcing Hub verder laten groeien en kan het nog vaker ingezet worden door klanten en adviseurs op een nog breder scala aan IT-vraagstukken. Hierdoor krijgen IT-leveranciers steeds meer matches en komen ze eerder in contact met de klant om uiteindelijk de ultieme samenwerking aan te gaan.

Ricardo Iglesias

Blog door Ricardo Iglesias, Sales Consultant bij iSourcing Hub. Heb ik je interesse gewekt, of wil je met mij sparren over het platform? Neem gerust contact op via ricardo.iglesias@isourcinghub.nl of 085 – 773 16 00.

© 2022 iSourcing Hub | Outsourcing Hub B.V.