“Good shit ain’t free, Free shit ain’t good”

Onlangs heb ik heerlijk gegeten in een restaurantje dat volhing met bordjes met pakkende oneliners. Aan het plafond hing prominent een bord met deze wijsheid: “Good shit ain’t free, Free shit ain’t good” en dat vond ik wel een mooie. Deze spreuk is vanaf 1 juli ook van toepassing op onze Custom Search, ondanks dat we nog een flinke uitdaging voor ons hebben liggen – misschien wel de grootste tot nu toe. Maar daar hebben we wat slims op bedacht.

Laatst bijgewerkt: 22 juni 2020

Leestijd: 5 minuten

De Custom Search is er helemaal klaar voor. Via allerlei criteria en vragen kan men per thema real-time berekenen welke IT-leveranciers al dan niet passen. Dat scheelt iedereen veel tijd en gedoe, onder andere omdat open (maatwerk)vragen, marktconsultaties, RFI’s, etc. direct naar de meest geschikte partijen kunnen worden gestuurd. Hoe de Custom Search werkt, zie je in meer detail in dit nieuwe feature artikel.

Het hele proces kan volledig online doorlopen worden. Daarbij is de Custom Search ideaal om in een vroeg stadium informeel contact te leggen, zonder veel moeite en zonder hoge kosten. Iets dat in deze onzekere tijden goed van pas komt.

Ok, dus alles werkt, mooi! Maar wat is dan die grote uitdaging, hoor ik je denken? Dat niet alle thema’s al helemaal gevuld zijn. En de eerste stappen van de Custom Search worden pas echt waardevol wanneer IT-leveranciers voldoende data hebben ingevoerd.

Uitdagingen

Dat leidt tot twee met elkaar samenhangende uitdagingen:

  1. Hoe zorg je ervoor dat de vraagzijde de Custom Search gaat inzetten, ook als de benodigde data voor real-time matchen/filteren nog niet compleet is?
  2. Hoe zorg je ervoor dat de aanbodzijde van het platform die benodigde data per thema vooraf invult, ook als het aantal Custom Searches in het begin nog niet zo hoog is?

Je snapt het, dat is een soort kip-en-ei probleem. Een probleem dat ik dik vijf jaar geleden ook moest oplossen voor Outsourcing Hub, want ook daar was vooraf input nodig van IT-dienstverleners om real-time te kunnen matchen op IT outsourcing en managed services. Hadden we het toen over één ‘hub’, nu zijn het er ruim 160…

 

GSAFFSAG

In dit soort situaties krijg ik regelmatig het advies om iets gratis aan te bieden, maar dat is lang niet altijd wenselijk, want “Good shit ain’t free, Free shit ain’t good”! Oké, tot nu toe konden klanten en consultants de Custom Search onder bepaalde voorwaarden gratis gebruiken, omdat het product nog niet klaar was en het ons veel waardevolle feedback opleverde.

Maar nu na ruim 1,5 jaar bouwen en verbeteren alles werkt, gaat dat veranderen. Per 1 juli wordt de Custom Search een betaald product. Een search kan los afgenomen worden of via credits, die onderdeel uitmaken van een abonnement.

Het mooie is dat klanten en consultants die de Custom Search al hebben gebruikt het unaniem eens zijn over de waarde nu én de potentie op termijn. Daarom neemt men meestal direct een abonnement af; na een search op thema X, zien ze ook de potentie voor thema’s Y en Z in toekomst.

Help jezelf en anderen

Toch zijn er, los van een aantal freemium features, genoeg situaties en mogelijkheden om iSourcing Hub gratis te proberen of kortingen te scoren. Zoals ook onze nieuwe oplossing om de hiervoor genoemde uitdagingen op te lossen. Een oplossing waarmee je niet alleen jezelf helpt, maar ook toekomstige gebruikers.

Hoe werkt het? Klanten en adviseurs die de Custom Search gebruiken kunnen IT-leveranciers een ‘por’ geven, oftewel een verzoek om de data voor een bepaald thema in te vullen, zodat het real-time matching/filtering-mechanisme voor alle IT-leveranciers accuraat kan bepalen wie al dan niet past. Het bericht kan voorzien worden van een nadere toelichting, een deadline en kan indien nodig ook anoniem worden verzonden.

Custom Search: vraag providers om vragen te beantwoorden.

Dit mechanisme is een structurele oplossing voor beide uitdagingen, omdat:

  1. huidige en nieuwe gebruikers de Custom Search nu ook kunnen inzetten voor thema’s waarbij nog niet alle IT-leveranciers vooraf data hebben aangeleverd;
  2. de IT-leveranciers nu een duidelijke reden hebben om actie te ondernemen – de benodigde data kan vaak snel worden ingevuld en wordt bovendien bewaard voor toekomstige Custom Searches.

Of op een bepaald thema nu slechts twee of vele tientallen IT-leveranciers nog data moeten invullen maakt niet uit; inzet van dit mechanisme levert een gratis Custom Search op. Bij nieuwe en ‘onvolwassen’ thema’s kan dit mechanisme ook worden toegepast, alhoewel daar in eerste instantie de focus ligt op het in kaart brengen van relevante IT-spelers.

Good shit is dus soms wel degelijk free! Meld je aan voor een gratis Custom Search door op de knop hieronder te klikken!

Henk Pater, iSourcing Hub

Blog door Henk Pater, CEO / Founder van iSourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meebouwen aan de Hub of wil je met ons van gedachten wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@isourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

© 2020 iSourcing Hub BV. Alle rechten voorbehouden